Национална мрежа за децата приветства усилията на МОН да прилага Механизма за противодействие на училищния тормоз и да развива позитивен климат в училищата. През 2014 г. обаче беше преустановена дейността на Националната мобилна група за психологическа подкрепа от училищни психолози, която отговаряше на необходимостта от намеса в ситуации на криза или насилие над деца и отчитаме това като сериозен недостатък, защото в някои училища няма психолози и педагогически съветници.
Национална мрежа за децата подкрепя включването в разработването на единен план за противодействие на училищния тормоз на всички заинтересовани страни – родители, учители, педагогически и непедагогически персонал, но считаме, че въвеждането на задължителен алгоритъм за прилагане на Механизма, без наличието на цялостен подход, създава риск работата да се фрагментира, а участниците да се съсредоточат върху административните задачи. Експертите от Националната мрежа за децата изразяват опасение, че това ще доведе до напрежение вътре в самото училище, което и без това е претрупано с мерки и изисквания за педагогическа работа.
В тази връзка Национална мрежа за децата отправя препоръки документът да няма задължителен характер и като начало да се пилотира като модел, който да докаже своята ефективност и да включва обучения, планиране и изграждане на механизми за справяне с конкретни случаи. Настояваме също да се възстанови дейността на Националната мобилна група за психологическа подкрепа, която да оказва съдействие при кризисни ситуации и казуси.
Национална мрежа за децата подчертава необходимостта от създаване на ясни механизми за разпознаване на проявите на психично страдание и агресивното поведение при децата и учениците и осигуряване на психологическо обслужване в училищата.
Снимка: freeimages.com/srbichara