Национална мрежа за децата приветства много от промените в Правилника за изменение и допълнение на Правилника за устройството и дейността на възпитателните училища-интернати и социално-педагогическите интернати, които се надяваме да доведат до повишаване благосъстоянието на децата, настанени във възпитателни училища-интернати (ВУИ) и социално-педагогически интернати (СПИ).
В същото време считаме, че социално-педагогическите интернати и възпитателните училища-интернати трябва да бъдат освободени от образователния си компонент, а децата в тях да имат достъп до качествено образование в други основни или средни училища.
Резултатите от проверките на ДАЗД през 2014 година и изследванията на организации-членове на НМД показват, че настанените в СПИ и ВУИ са с преобладаващо статусни нарушения – бягство от дома, от училище, скитничество, просия, проституция. Почти всички настанени деца са извършили противообществени прояви, тъй като са били лишени от родителска грижа и контрол, както и не са имали подходящи условия за живот. Не е била оказана нужната помощ и подкрепа на семействата, за да се предотвратят негативните последици за децата. Като част от кампанията „Детство без решетки“, Национална мрежа за децата настоява за закриване на социално-педагогическите интернати и разработване на план за трансформиране на възпитателните училища – интернати.
Конкретни коментари
Работа по случай
• Национална мрежа за децата подкрепя сформирането на екип по случай, който „придружава“ и „проследява“ детето на всеки етап до прекратяване на престоя и връщане на детето в семейството/средата. Приветстваме и включването на дирекция „Социално подпомагане” , отдел „Закрила на детето“ като част от опит за въвеждане на интегриран подход и мултидисциплинарен екип във всички етапи от този процес.
• Считаме, че представителят на отдел „Закрила на детето“, който участва в посочените по-горе дейности, следва да бъде запознат със случая на детето, както и да е работил с него. Представителите от ОЗД и всички останали лица, които водят случая, трябва да бъдат специално обучени и подготвени.
• Намираме за положителни и допълненията в разпоредбите, които засягат структурата на екипите за психолого-педагогическа оценка и подкрепа, както и плановете, които прилагат и които се предвижда да включват образование; здраве (физическо и психическо); възможности за професионална подготовка; свободно време и интереси; общуване и емоционално състояние; поведение; контакти със семейство и близки в учебно време и по време на ваканции; интимност и сексуалност; институции; подготовка за напускане на ВУИ/СПИ.
• В същото време, настояваме Планът за социално-педагогическа работа да включва и изготвяне на регламент за излизане във ваканция, както и да актуализира възможността за пребиваване на детето извън ВУИ/СПИ по време на ваканция.
Образование и социална работа
• Национална мрежа за децата счита за обезпокоителна продължаващата липса на социален работник в СПИ и ВУИ и факта, че образователният процес е организиран така, че детето е ученик в институцията, в която е настанено.
• Освен това, според чл. 18, обучението в СПИ и ВУИ се осъществява само в дневна форма, което също е неприемливо, тъй като според Закона всички деца имат право на индивидуална програма. На мястото на този регламент предлагаме то да се осъществява във формите на обучение, предвидени в чл. 104 и чл. 105 от Закона за предучилищното и училищното образование след оценка на индивидуалните нужди на детето.
Престой във ВУИ и СПИ
• Остават изключително проблематични и разпоредбите в чл. 15 и 16, които уреждат престоя в СПИ и ВУИ. Възможността престоят на детето да продължи до три и повече години често го обрича на трайна институционализация. Именно поради тази причина, от Национална мрежа за децата предлагаме максималният престой в СПИ и ВУИ да не може да бъде повече от 6 месеца, считано от датата на приемането на детето.
• Що се отнася до правилото, че излизането на децата настанени в СПИ и ВУИ се случва само след обсъждане на педагогическия съвет, (уредено в чл. 47 и чл.61), от Национална мрежа за децата смятаме, че то трябва да бъде премахнато. На негово място трябва да бъдат разработени правила и процедура за излизане на децата от ВУИ/СПИ, регламентиращи разрешение и придружаване. Също така трябва да отпадне изискването за специално разрешение, а режимът на излизане следва да е вписан в Плана за социално-педагогическа работа на детето.
Включване на допълнителни процедури:
• От Национална мрежа за децата приветстваме създаването на чл. 46а, чрез който в правилника за дейността на училището се включват процедури за поверителност и достъп до информация. Според нас тези процедури ще спомогнат за по-доброто гарантиране правата на децата.
• Към новия чл. 46а организациите – членове на Национална мрежа за децата настояват да се добавят и процедури за работа с детето, предпазваща от насилие, злоупотреба и дискриминация; процедура за отсъствие на дете без разрешение; процедура за уведомяване на съответните компетентни органи и родителите при инцидент, който засяга живота и здравето на дете; процедура за възпитание и дисциплина; процедура за осигуряване на придружител на дете при посещение на обществени места и организирани мероприятия, както и процедура за подбор на персонала и вътрешен контрол.
• Призоваваме и за спазване на чл. 26 от Правилника за устройството и дейността на ВУИ и СПИ, който урежда разпределението на пространството в интернатите. В тази връзка, Национална мрежа за децата се застъпва за въвеждане на задължителни разпоредби за организация на живот в малки групи и въвеждане на всички елементи на модела: самостоятелно и обособено пространство с помещения и оборудване за усвояване на умения в ежедневието; екип от възпитатели, единият от които е екипен ръководител; дневен ритъм и правила на живот; система от бонуси и санкции; форми на индивидуална и групова работа; документация; менторска система; фази на престой и система за обратна връзка.
• Подкрепяме и въвеждането на менторска система/ключов възрастен за всяко дете, който поема определени функции
Документация
Бихме искали да предложим и изменение в чл. 63 – според нас, във всяко ВУИ и СПИ освен документация, съгласно държавното образователно изискване за документите за системата на предучилищното и училищното образование, трябва да се води и задължителна документация, съгласно Наредбата за критериите и стандартите за социални услуги за деца.
Подкрепа за децата, напускащи СПИ и ВУИ
Предлагаме да се регламентира и механизъм за проследяване и подкрепа на децата, напускащи интернатите, който да регламентира ролите и отговорностите на различните заинтересовани страни в оказването на подкрепа на младите хора и прехода към самостоятелен живот.
Пълен текст на становището (DOC, 318 KB)
Реформирането на ВУИ и закриването на СПИ са част от исканията в кампанията „Детство без решетки“ на Български хелзинкски комитет, Национална мрежа за децата и Институт по социални дейности и практики. Кампанията цели реформа на детското правосъдие в България и отмяна на 60-годишния Закон за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните. Подкрепете кампанията като подпишете петицията
Снимка: morgufile.com/cohdra