Национална мрежа за децата приветства инициативата на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) да разработи процедура на основание чл. 46 от Наредбата за критериите и стандартите за социални услуги за деца, която регламентира задължение на доставчика на социални услуги в специализирани институции и услуги от резидентен тип да провежда внимателен подбор на персонала и доброволците, работещи в тях.
Национална мрежа за децата оценява стремежа на ДАЗД да уеднакви изискванията за достъп на доброволците до децата и да гарантира сигурността им. В същото време считаме, че такова уеднаквяване не взима предвид особеностите на различните доброволчески инициативи.
Документите, които се изискват, са много на брой, утежняват и забавят процедурата и биха подействали негативно на мотивацията на доброволците. По този повод насърчаваме ДАЗД да разграничи видовете доброволчески процедури – еднократни, краткосрочни и дългосрочни – и на базата на това разграничение да разпише изисквания.
Предлагаме процедурата да се допълни с параграф „Цел на процедурата“, в който ясно да се посочи, че целта е закрила на правата на децата и гарантиране на тяхната безопасност и че уеднаквяването на изискванията е превенция на насилието и злоупотребата с деца, а не излишна формалност.
По отношение достъпа на физически лица, регистрирани по Търговския закон, юридически лица, както и чуждестранни физически или юридически лица от държавите – членки, отбелязваме, че процедурата е описана като кандидатстване за „мобилна услуга“, за която е необходим лиценз. Национална мрежа за децата счита, че работата на доброволците не представлява мобилна социална работа и изискването за такъв лиценз ще формализира и допълнително затрудни работата на неправителствените организации.
Разпоредбите по Закона за юридическите лица с нестопанска цел и работата на редица други държавни органи гарантират, че се следи дейността и актуалното състояние на нестопанските организации. Считаме, че държавният контрол е достатъчен и ръководствата на специализираните институции или услуги от резидентен тип могат сами да правят съответните справки за дейността на организациите, които предлагат партньорство, без да се създава допълнителна административна тежест с изисквания за информация.
В същото време сме на мнение, че изискването за подбор на доброволци на базата на ясна процедура, гарантираща опазването на правата и сигурността на децата, следва да бъде разширено, като се дадат насоки за задължителни елементи на процедурата, за да може доставчиците да се придържат към eдинен минимум набор от правила.
Национална мрежа за децата застава зад предложението на Национален алианс за работа с доброволци и останалите организации, ангажирани с темата, за прецизиране на документите, които предоставят лицата, полагащи дългосрочен доброволен труд, и синхронизирането им с текстовете от проекто – закона за доброволчеството.
Организациите членове на Мрежата предлагат да се уточни и начинът на мониторинг и контрол за спазването на съответните изисквания.
По отношение достъпа на физически лица, предлагаме процедурата да бъде допълнена, като се разпишат и стъпки при работа с непълнолетни доброволци, както и да се включи изричното изискване за писмено съгласие от законния представител на непълнолетния. Предлага се и прецизиране на изискването за препоръка като се дадат насоки от кого да бъде изготвена.
Също така, предлагаме да се разпише, че при опознавателното посещение на специализираната институция или резидентната услуга, доброволецът следва да бъде придружен от представители на доставчика, които вече имат официално разрешение за достъп.
Считаме, че при подготовка на кандидатите за доброволци е необходимо да се обърне специално внимание на отговорността за опазване на личните данни на децата и споделяне на фото и видео материали в социалните мрежи и това условие да е изведено отделно в процедурата.
В същото време, споделяме опасенията си, че някои от останалите документи утежняват процедурата. Национална мрежа за децата категорично подкрепя изискването за свидетелство за съдимост и документ, удостоверяващ, че срещу лицето не е образувано наказателно производство в случаите, когато става въпрос за директна работа с деца. От друга страна, част от посочените документи – например документ от ЕСГРАГОН и медицинско удостоверение – биха могли да отпаднат в случаите, когато доброволческите посещения се извършват в присъствието на представители на доставчика, доброволците не остават сами с децата или пък са ангажирани с доброволческа дейност, която не е свързана с директна работа с деца.
Изразяваме несъгласие относно изискването за предоставяне на медицинско удостоверение, че лицето не страда от СПИН, тъй като това нарушава правата на серопозитивните хора да бъдат третирани наравно с останалите.
Снимка: pixabay.com