В писмо до вицепремиера и министър на образованието Меглена Кунева Национална мрежа за децата – обединение на 137 организации от цялата страна, настоява за публично оповестяване на резултатите от проверките, които Министерство на образованието и науката (МОН) предприе, както и за поемане на отговорност от страна на конкретни личности във връзка с процедурите за кандидатстване и взимане на решения.
На 10 юни тази година Национална мрежа за децата сигнализира на министър Кунева и останалите отговорни институции, че са налице съмнения за корупционна схема по процедура за кандидатстване по Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж” (ОП НОИР). Сред одобрените за безвъзмездна финансова подкрепа проекти по процедурата „Подкрепа за предучилищното възпитание и подготовка на деца в неравностойно положение“ са 3 организации от Варна с общо финансиране за близо 1,5 милиона лева, които според Централния регистър на НПО обаче имат едни и същи лица в управителните органи и са създадени в средата на миналата година.
В резултат на сигнала министър Кунева свика извънредна пресконференция на 14 юни, на която оповести, че започва проеверка на всички одобрени проекти по ОП НОИР. Междувременно в Национална мрежа за децата постъпиха и още сигнали със съмнения за нередности от страна на родители от Пловдив и други организации от цялата страна.
На 22 юни неправителствената организация Сдружение “Азбукари” също изпрати свой сигнал до министър Кунева и до ОЛАФ (Европейската служба за борба с измамите), в който се казва, че по друга процедура на оперативната програма, а именно „Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/или търсещи или получили международна закрила“ също се появяват “клонинги” на трите организации, за които сигнализира първоначално Национална мрежа за децата.
В тази връзка и поради многото получени сигнали, Национална мрежа за децата изпрати писмо до министър Кунева, чиито текст можете да видите тук:
“Поздравяваме Ви за бързата и безкомпромисна реакция относно разпореждането на проверка по сигнала на Национална мрежа за децата и усилията да се гарантира, че всички публични средства включително тези по оперативната програма ще бъдат насочвани и разходвани по предназначение.
Важна част от мисията на НМД е да защитава престижа на неправителствения сектор, неговата дейност в интерес на децата на България и организациите се противопоставят активно на опитите, отпускани за целта средства, да бъдат присвоявани в личен интерес. За нас като представители на гражданското общество е изключително важно да търсим системни решения на наболелите въпроси и да полагаме всички възможни усилия за постигане на реална промяна за децата и семействата в България.
В тази връзка и с оглед недопускане на подобни казуси в бъдеще, призоваваме за максимална прозрачност в процедурите за кандидатстване, взимане на решения и оповестяване на информацията включително поемане на отговорност от страна на конкретни личности, част от ръководството на Управляващия орган за липсата на ефективни и ефикасни процедури и контрол върху разходваните средства от европейските структурни фондове.
Настояваме за публично оповестяване на резултатите от всички получени в Министерството сигнали, предприетите проверки и отговор на следните въпроси:
- Има ли експерти от МОН и управляващия орган, за които има съмнение, че са участвали в схемата и одобряване на конкретните проекти?
- Кои са лицата в МОН и и управляващия орган, които са конкретно отговорни за развитие на такава корупционна схема и ще понесат ли наказателна и административна отговорност за деянията си?
- Как МОН ще осигури прозрачност по отношение на подбора на външни оценители на проектите и ефикасната работата на управляващия орган?
- Разполага ли МОН с методика, която да гарантира, че всички оценители по проекти работят по еднакви критерии за селекция на проектни предложения, които са предварително съгласувани и изяснени помежду им?
- Имало ли е списък с отпаднали проекти, който първоначално е сложен на страницата на Министерството, а след това е премахнат?
- Защо организации с доказан опит, експертиза и изградени партньорство са в списъка с резерви, а други, които нямат история и опит са с одобрени проекти?
- Какви са слабите моменти в процедурите, насоките за кандидатстване и съответно какви са препоръките за тяхното подобряване?
- Изисква ли се задължителна проверка на хората, които стоят зад организациите, кога са регистрирани, имат ли експертен и административен опит, дали зад някои от проектите седят едни и същи лица като ръководители проекти и експерти и има ли проекти с идентични цели, дейности и очаквани резултати?
Като част от процеса на преглед и подобряване на процедурите и контрола, бихме искали да отправим следните препоръки:
- Въвеждане на изискването за история и най-малко тригодишен опит за организации, които са водещ бенефициент с оглед доказване на капацитет, административен опит и избягване на риска от регистриране на новосформирани организации по политически признак или кандидатстване през консултантски фирми/организации, които са се специализирали в правене на бизнес чрез писане и отчитане на проекти. Разбираме нуждата от подкрепа на новорегистрирани сдружения, но предлагаме на първоначален етап това да се случва през допустимост за участие като партньори и създаване на възможност за трупане на опит.
- Друго конкретно предложение е при оценката на проектните предложения с отделни точки да се оценяват опита на водещия кандидат и на партньорите, а не както е сега с една обща оценка, която реално отразява опитът на местните власти, а не на организациите.
В същото време, категорично подкрепяме развиването на операции, които се реализират чрез процедури за конкурентен подбор на проекти и са отворени към широк спектър от бенефициенти, включително НПО. Процедурите за директно предоставяне на средства, насочени към един конкретен бенефициент – например структури на МОН, които преобладаваха в предишния програмен период, може да помагат за по-бързото усвояване на средствата, но реално представляват конфликт на интереси и не помагат за прилагането на принципи като равнопоставеност, откритост и прозрачност, иновативност, както и участие на всички заинтересовани страни. Смятаме, че практиката чрез процедурите за директно предоставяне на средства да се запълват „бюджетни дупки” е порочна и тя трябва да бъде заменена от ясни и прозрачни процедури за конкурентен подбор на проекти.
Потвърждаваме нашия ангажимент да партнираме за подобряване на политиките и практиките за деца и семейства в страната като отстояваме най-добрия интерес на децата в процеса!”
Вижте пълния текст на писмото на Национална мрежа за децата тук – Letter_MON_23062016
Тук можете да видите сигнала на сдрежение “Азбукари” – Сигнал_до_МОН_22_06
Снимка: Сергей Антонов