На 26 септември 2014 г. Национална мрежа за децата изпрати становище до Министерството на образованието и науката по повод проекта за Национална стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността за периода 2014 – 2020 г. Ние подкрепяме нейното създаване, но сме убедени, че тя трябва да бъде част от обща нормотворческа визия за реформи в образованието.
Основната цел на образованието е да допринесе за постигането на функционална грамотност за всички деца, независимо от техния произход, физически статут или друго различие. При завършване на училище, учениците трябва да имат всички умения и компетенции да се включат пълноценно в живота на общността – на училищно, местно, национално и международно ниво.
Конкретни допълнения, за които настояваме са: въвеждане в детските градини и ясли на добри практики за деца до 7-годишна възраст, които са доказали своята ефективност и включват интерактивни методи, учене чрез игра, метода Монтесори, Валдорф и др.; предприемане на целенасочени действия за изграждане на нови детски ясли и градини и осигуряване на места за всички деца в тях.; въвеждане на гъвкави и алтернативни форми на предучилищно обучение – родителски кооперативи, групи за игра, почасови занимания в детски центрове, надомна грижа за деца и др., които ще допринесат за това повече семейства да могат да използват възможностите за ранно образование и грижа.
Ние приветстваме политиките за повишаване квалификацията на учителите в областта на съвременните методи на преподаване, но вярваме, че е важно учителите да имат и друг широк набор от компетенции, като умения за общуване с децата и с родителите, умения за даване на конструктивна обратна връзка, умения за мотивация, за решаване на конфликти и др.
Национална мрежа за децата настоява Стратегията да постави специален акцент върху пълноценното гражданско образование в рамките на задължителното образование.
В съвременния свят, в който весекидневието става все по-немислимо без онлайн комуникация, ние предлагаме дигиталната грамотност да получи специален акцент по отношение на поведението на децата и младите хора онлайн и научаването на добри модели на общуване в Интернет, социални медии и пр. Като част от дигиталното образование, програмите по превенция на насилието и тормоза в Интернет ще допринесат за защитата на правата на децата.
Убедени сме, че силните, сплотени и автономни училищни общности, в които всички деца достигат висока функционална грамотност, се постигат не само чрез осигуряване на качество в образованието за всички деца, но и чрез изграждане на среда на качествени човешки отношения. Ние от Национална мрежа за децата работим за отварянето на училището към ресурсите на местната общност и съответно – за училище, което е образователен, културен и спортен център на местната общност и основен двигател за изграждане на социални и граждански компетентности на всички български граждани.
Национална мрежа за децата остава на разположение като коректен и предвидим партньор за подкрепа по финализирането на Стратегията и Плана за действие към нея.
Снимка: rgbstock.com/Studio Cl Art24