Сигурната и доброжелателна среда в болниците изисква не само добре подготвени, обучени и подкрепени специалисти, но и промени в политиките и процедурите във всяка една отделна болница, както и различно отношение към децата и родителите като носители на права!
Всяко дете има право на най-добро начало на своя живот
Децата в ранна възраст – до 8 години, имат всички права по Конвенцията на ООН за правата на детето (1). Те трябва да се зачитат като самостоятелни личности със собствени права и да се разглеждат като активни членове на семейставата, общностите и обществото като цяло. Комитетът по правата на детето подчертава, че Конвенцията за правата на детето трябва да се прилага в цялост по отношение на малките деца. На практика, това означава държавите страни по Конвенцията да гарантират правото на оцеляване и здраве на малките деца, но също така да осигурят най-благоприятни условия за пълноценно социално, емоционално и познавателно развитие на децата.
Приоритет ли е майчиното и детското здравеопазване у нас наистина?
През 2014 г. Правителството на България прие Национална програма за майчино и детско здраве. Приложение 1 от програмата е работен план, който се състои от 7 основни цели, които са:
- Изграждане на структури за управление и координиране на дейностите по изпълнение на програмата;
- Повишаване нивото на информираност по различни аспекти на репродуктивното здраве;
- Усъвършенстване на механизмите за събиране на данни, оценка и анализ;
- Скринингови програми;
- Предоставяне на интегрирани здравно-консултативни услуги в Центрове за майчино и детско здраве;
- Подобряване на грижите за недоносените деца и
- Мониторинг и оценка на програмата.
Приветстваме сформирането на Национален координационен съвет по майчино и детско здравеопазване, което е предвидено като част от първата цел на работния план. В същото време си задаваме въпроса какъв е капацитетът на Министерството на здравеопазването и доколко темата е наистина приоритет, ако човекът, който отговаря за това в рамките на структурата на Минестерството, отговаря и за дейностите на Министерството в рамките на процеса на деинституционализация, медицинските дейности и др. Отчитаме като сериозен проблем липсата на специален отдел за майчино и детско здраве в рамките на Министерството и изключително трудното допускане участието на неправителствени организации (извън пациентски организации и нацонално представителни организации) в работни групи за консултация на здравната политика по отношение на майките и децата.
Национална мрежа за децата от години се застъпва майчиното и детското здравеопазване да бъдат истински приоритет, както и за промяна на съществуващите грижи и практики преди и след раждането на дете, които не съответстват на съвременните тенденции като разделянето на майките и бебетата, недостатъчната подкрепа за кърмене, недопускането на придружител по време на раждане или допускането му срещу заплащане и други.
Един от основните застъпнически приоритети, съгласувани от организациите – членове на Мрежата за децата в рамките на тематична работна група „Здраве“, е назначаване на социален работник и/или психолог във всяко родилно отделение в страната с цел превенция на изоставянето на деца и повишаване капацитета на семейството да полага по-адекватни грижи за детето. Считаме, че един такъв служител на щат във всяка болница ще има положителен ефект и за подобряване на съществуващите практики за комуникация с родителите по отношение на процедурите, които се извършват на бебетата и децата, както и за информираното съгласие на пациента – да знае какви интервенции се прилагат за лечението и какви са алтернативите. Социалният работник или психологът ще могат да съдействат активно и за по-добрата вътреекипна комуникация между специалистите в болницата, както и за изработване на подходящи начини за съобщаване на тежки новини на пациента или неговото семейство.
В своя регулярен доклад Бележник 2015 година: какъв е успеха на държавата в грижата за децата, Национална мрежа за децата за първи път представи и списък от 10 конкретни теми, които представляват десет възможни решения на 10 нерешени задачи.
Две от тези теми са свързани с темата здравеопазване като конкретните ни препоръки са:
- Гарантиране на приятелски настроена към майката и бебето здравна система като се променят съществуващите грижи и практики преди и след раждането на дете, които не съответстват на съвременните тенденции като разделянето на майките и бебетата, липсата на подкрепа за кърмене, недопускането на придружител по време на раждане и др.
- Развиване на целенасочена държавна политика за инвестиране и задържане в България на специалисти, завършили ключови за детското здраве и благосъстояние специалности като „педиатрия“, „детска психиатрия“ и др.
Вярваме, че за да бъде една тема истински приоритет, се изисква много повече от добри намерения, облечени в Стратегия, Програма или План за действие към нея. За нас ключовите аспекти на промяната в сферата на майчиното и детско здравеопазване са необходимостта от ясни отговорности, т.е. кои са хората, които отговарят за тази промяна и достатъчно добре подготвени, обучени и подкрепени ли са те; промени в политиките и процедурите във всяка една отделна болница, за да осигурим сигурна и доброжелателна среда към децата и техните родители и не на последно място – различно отношение към тях като носители на права, а не обекти, които просто преминават през здравната ни система!
Национална мрежа за децата изразява готовност да окаже подкрепа на семейството на пострадалото бебе и да защити тяхна и всяка друга активна позиция, с цел недопускане на подобно поведение към други деца.
Национална мрежа за децата
28 април 2015 г.
Снимка: morgufile.com/cohdra
(1) Ратифицирана с решение на ВНС от 11.04.1991 г. – ДВ, бр. 32 от 23.04.1991 г. В сила от 3.07.1991 г.