Национална мрежа за децата подкрепя усилията на Министерството на образованието да конкретизира условията за придобиване на професионална квалификация учител и разширяването на формите на обучение за придобиване на квалификация.
В същото време считаме, че проектът за наредба не дава достатъчна яснота за практическото прилагане на формата дистанционно обучение.
В чл.4 (1) е записано, че обучението може да бъде с продължителност по-малко от една година. Не става ясно как това ще бъде осъществено практически при заложения минимален хорариум. Опасяваме се, че това може да доведе до понижаване на качеството на образованието и формализирането му с цел привличане на по-голям брой студенти.
Също така в чл. 4 е записана възможността за дистанционна форма на обучение. Не е разписано изрично каква част от това обучение ще е дистанционно – как ще се провеждат практиките, за които е предвидено сериозно увеличение.
Към Чл. 6. (1) предлагаме увеличаване на минималния брой часове по приобщаващо образование поне до 20, за да могат обучаемите да получат по-добра основа за бъдещата си работа с различни групи деца в риск, със специални образователни потребности, както и основни знания по интеркултурен диалог.
В чл. 9 е записано, че стажантската практика е минимум 90 часа. Не става ясно обаче как ще се случи това практически. И в момента съществуват притеснения, че натовареността на кандидат-учителите е прекалено голяма спрямо възможностите на училищата , а с новата наредба тя ще се увеличи. Има реален риск да не се осигури необходимия брой учители-наставници.
Във връзка с членове 10, 11 и 12 бихме искали да се направи по-ясна разликата между трите форми на практическа подготовка – хоспитиране, текуща педадогическа практика и стажантска практика. Ясното разграничаване на съдържанието им и съответно – на очакванията към обучаващите се ще спомогне за оправдане нуждата от три различни форми на обучение и ще онагледи по-категорично надграждането им.
Предлагаме чл. 13 да се разшири с възможност обучаващият се сам да подбере детските градини или училищата, в които да проведе практическата подготовка спрямо собствените си възможности и предпочитания и съобразно контекста, в който е мотивиран да работи като учител, и като цяло – за да може да се разшири достъпът му до ресурси и възможности.
Проведената практика би могла да се удостовери както през писмени задания, протоколи и пр., които обучаващият се да изпраща до преподавателя от висшето училище или определения от него наставник, така и чрез протоколи и/или служени бележки от учителя наставник и училището, в което се провежда практиката.
Бихме искали да предложим и промяна на чл.15, който да стане: Чл. 15. (1) Обучението за придобиване на професионална квалификация „учител“ завършва с полагане на държавен (практико-приложен) изпит, провеждан по ред и условия, определени от висшето училище.
Пълен текст на становището (DOC, 134 KB)
Снимка: pixabay.com