Skip links

Национална мрежа за децата изпрати становище по проект на Национална стратегия за развитие на педагогическите кадри

На 10 март 2014 г. Национална мрежа за децата изпрати становище по проект на Национална стратегия за развитие на педагогическите кадри.

Национална мрежа за децата подкрепя идеята на Стратегията за адресиране на необходимостта от непрекъснато обучение и квалификация на педагогическите специалисти във връзка с постоянните промени в училището и в традиционните извънучилищни институции, каквито са семейството, обществената среда, неформалните групи, медиите и др. Промените в обществените отношения, различното социално-икономическо отношение, етническото разнообразие в българското училище, както и различните езикови, поведенчески и битови практики изискват промени в ролята и компетентностите на учителя. Необходимо е училището и учителите да бъдат припознавани като професионална общност и да се мисли за тях в контекста на екип от специалисти, които имат обща мисия и цели и работят в тясна връзка с общността – ученици, родители, бизнес организации, неправителствен сектор.

Във връзка със съвременните тенденции, Национална мрежа за децата препоръчва в Националната стратегия за развитие на педагогическите кадри да бъдат включени следните предложения:

  • Ясна рамка/стандарт за знанията и уменията, които педагогическите специалисти следва да притежават и въвеждане на системи за атестация;
  • Мерки за превенция на „прегарянето” на учителите и стимули (не само финансови) за повишаване авторитета на професията;
  • Наблягане не само на конкуренцията между учителите, а и на умения за работа в екип, взаимно учене и работа под супервизия/менторство;
  • Въвеждане на обучителни стандарти за обученията на педагогическите специалисти и система за акредитация на различни обучителни курсове и програми;
  • Механизми за валидиране на неформалното обучение и на знанията и компетенциите, придобити от опит и/или извън системата на формално педагогическо образование;
  • Механизъм за изготвяне на периодичен анализ на нуждите от обучения от страна на педагогическите специалисти;
  • Училищно лидерство и развитие капацитета на директорите като лидери;
  • Повече усилия в посока усъвършенстване програмите и методите за обучение на студентите по педагогика, в синхрон със съвременните тенденции (напр. умения за работа с деца със специални потребности).

Национална мрежа за децата остава на разположение като коректен и предвидим партньор за подкрепа по финализирането на Стратегията и изготвяне на План за действие към нея.

Снимка: sxc.hu/ywel

 

 

Прочетете също и:

Тази година Бележник 2025 беше представен пред институции и експерти в общо шест града

Оценките от “Бележник 2025” тази година бяха представени с поредица от събития в общо шест града в България.[…]

Криптобосс