Представители на Национална мрежа за децата и Асоциация „Родители“ се срещнаха на 12 октомври 2016 г. със заместник-министъра на образованието и науката Диян Стаматов. Основните въпроси, поставени по време на срещата бяха свързани с необходимостта от включването на работата с родителите като задължителна част от процеса на професионалната квалификация на учителите и как това би могло да се случи на практика.
Нужна е сигурната и достъпна среда в училище, но тя не бива да бъде за сметка на правата на децата и да се разглежда предимно като осигуряване на видеокамери, паник-бутони и турникети, смятат от Национална мрежа за децата и Асоциация „Родители“, която е член на Мрежата.
Изключително важно е да бъдат инициирани дискусии с детските градини и училищата за стартиране на реално партньорството с родителите и местните общности и за обсъждане на въпроса как то може да бъде подобрено и приложено ефективно на практика.
Срещата бе организирана по инициатива на Национална мрежа за децата по повод продължаващата практика в много училища и детски градини да се поставят табели с надписи „Родителите до тук!“ и „Строго забранено влизането на родители“. Те показват нуждата от системна промяна в нагласата към родителите и работата с тях.
Яна Алексиева от Асоциация „Родители“ коментира реалния проблем зад забранителните табели, а именно – нуждата в училищата да се случи системна промяна в нагласата за работа с родители. Вече има много добри практики в редица училища и детски градини, които трябва да бъдат насърчавани и разпространявани, допълни тя.
Предложението на Национална мрежа за децата и Асоциация „Родители“ е обучението за работа с родителите да стане задължителна част от процеса на професионална квалификация на педагогическите кадри. В тази връзка бе предложено МОН да организира съвместна среща с управителния орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОПНОИР) , в която да се обсъдят възможностите за изработване и приемане на специална операция в програмата, отговаряща за квалификацията на учителите за работа с родители. Предложението на Георги Богданов от Национална мрежа за децата е чрез ОП НОИР да се създадат екипи от центъра за квалификация на учителите, съвместно с експерти от неправителствените организации, които да разработят единна Национална програма за обучение, чрез която да се реализират тези дейности. Тази нова методика трябва да се разработи и в контекста на новия Закон за предучилищното и училищното образование и новите държавни образователни стандарти, които посочват нуждата от засилване на партньорството с родителите.
Интересна идея, която бе предложена от представителите на Асоциация „Родители“ е МОН да предостави на учебните заведения нови табели с надпис „Това е училище. Моля, отнасяйте се с любов и уважение“, които да заменят сегашните забранителни надписи.
Други теми, дискутирани по време на срещата бяха и поставените в много учебни заведения турникети, които при извънредни ситуации и евентуална евакуация биха могли да бъдат опасни за здравето и сигурността на учениците, както и практиката за видеонаблюдение, която в известно отношение нарушава правата на децата. Зам.-министър Стаматов се съгласи с част от коментарите, но изрази становището, че видео-контролът в училищните дворове е изключително важен и не бива да отпада.