Начало на кампания „Училището има смисъл, когато е свързано с живота“
Кои уроци помним от училище? Кои учители ни влияят истински и защо? Знаят ли учениците е приложението на материала, който учат? Каква е ролята на общността в образованието?
Отговорът на тези и много други въпроси ще търси Сдружение за споделено учене ЕЛА в кампанията „Училището има смисъл, когато е свързано с живота“ в периода 11 -31 май.
Настоящата ситуация е безпрецедентна и е важно да се търсят различни решения, които да върнат мотивацията за учене на учениците през новата учебна година. Кампанията се провежда в рамките на програма „Училището има смисъл“.
Програмата насърчава училищата и местната общност да си сътрудничат и правят ученето полезно и забавно за децата. Това се случва, като училищата, част от нея, канят професионалисти и организират посещения, по време на които учениците работят заедно с тандем учител-професионалист и намират конкретни решения на проблеми от живота, използвайки знанията си от училище. Всичко това прави децата по-любопитни, по-сплотени и по-ангажирани, учителите намират нови подходи към децата и ги опознават по-добре, а училището и общността повишават доверието си едни към други. През тази учебна година програмата се осъществяваше до месец март в 7 училища в Медковец, Селановци, Монтана, Перник, Езерче, Белене.
„Ситуацията в момента ни кара да се замислим за много неща. Тя е предизвикателство за всички, но и показа, че учителите са способни на много голяма гъвкавост и адаптиране на начина си на преподаване и обществото оцени тяхната трудна роля. Много учители ни споделят страховете си, че учениците вече са привикнали към тази ситуация и предпочитат да живеят в дигиталната реалност. Опасяват се, че ще е трудно да ги мотивират и въведат отново в процеса, когато се завърнат в училище догодина. Сега е моментът да се планират дейности, които ангажират учениците през преживявания на учебния материал, да разбират неговия смисъл. Посещенията при професионалисти по програма „Училището има смисъл“ се провеждат в малки групи по 6-8 деца, което позволява да се спазват мерките за социална дистанция в олекотения им вариант, в който се очаква да бъдат през есента. Учителите не могат да са сами в тази дейност. Ролята на общността за връщането на мотивацията за учене и живия контакт при учениците ще бъде особено важна.“, каза д-р Ива Бонева, изпълнителен директор на Сдружение за споделено учене ЕЛА.
Програма „Училището има смисъл“ се осъществява от учебната 2015/2016 г., като в самото начало Сдружението проведе Национално представително проучване сред шестокласници, за да открие какво ги мотивира да ходят на училище и да полагат усилия. Проучването показа, че 95% от шестокласниците казват, че обичат да ходят на училище, но въпреки това половината от тях биха избягали от час при първа възможност. На въпроса „Какво харесваш най-много в училище?“ най-голям процент от децата (34%) казват, че не могат да преценят. Следващите по значимост фактори, които правят училището приятно за тях са учителите (26%) и съучениците (18%), а само 5 % от запитаните заявяват, че научават нови и интересни неща и това ги задържа в училище.
След участие в програмата, 90% от децата заявяват, че училището им е станало по-интересно, а 70% от учениците са увеличили знанията си по предметите, свързани с посещенията при професионалисти.
Научените уроци и добри практики са включени в наръчник, който се разпространява безплатно на страницата на програмата www.s-misal.eu и е направен така, че всяко училище, което има желание, да може да осъществи програмата самостоятелно. Страницата съдържа полезна информация за учители, родители и професионалисти от бизнеса като основните фигури в общността около училище. Първите 50 училища, които се регистрират в платформата в периода на кампанията ще получат наръчника за прилагане на програмата в хартиен вариант.
Кампанията ще продължи до 31 май, като ще бъдат споделяни истории на ученици, учители и професионалисти, участвали в нея, както и добри практики и идеи на страницата на Сдружението във Фейсбук.