Най-важен е подходът на лекаря към детето, смятат младежи
„Деца изследователи“ е съвместна инициатива на Национална мрежа за децата и Eurochild. За периода ноември 2023 – юни 2024г. екипи от младежи изследват шест значими теми, които самите те определиха като важни за тях и общността, в която живеят.
В рамките на месец март младежите изследваха значимата за тях тема ,,Здравеопазване“. Те проведоха анкета, в която мнението си по въпроса споделиха 42 души, на възраст между 14-17 години. От обобщените отговори на петте основни въпроса по темата произлезе мнението на анкетираните, с което ще ви запознаем.
Респондентите бяха попитани какво е необходимо на децата и младите хора, за да могат да водят здравословен начин на живот. Най-често срещаните асоциации са необходимост от здравословна храна, възможности за активен начин на живот (спорт) и качествен сън. Респондентите отчитат като важно децата и младите хора да имат достъп до информация, която да не идва единствено от социалните мрежи, за да могат да са по-наясно с това какво подпомага и какво вреди по отношение на здравето им, както и как да се справят с предизвикателствата в тази посока. Те отчитат, че не всяко дете има условия на живот, които му позволяват да се грижи за здравето си. Споделят, че психичното здраве е фактор, който оказва въздействие върху физическото здраве на човек.
Интересуваше ни дали, според младежите, които участваха в изследването, темата за здравословното хранене е достатъчно засегната в учебната програма. Най-честият отговор е, че или не се говори изобщо по темата, или когато се случва е много ограничено в рамките на конкретни часове като часа по биология.
„Достатъчно, не. В момента съм 9ти клас и учим анатомия. На всяка система (храносмилателна, нервна, т.н..) имаме урок “Хигиена и здравни познания” или “Превенция и профилактика на заболявания на съответната система”. Говорим по тези теми, но това засяга само физическото здраве.
А всъщност физическото здраве се влияе и зависи от психическото, както и обратното. Например може един човек да е много дебел, но да излъчва радост, вдъхновение, енергия, светлина…. Тогава той е в хармония със себе си психически и емоционално, въпреки „диагнозата“ дебел, която ние му даваме. Общо-взето, за да водим здравословен начин на живот, според мен, трябва да сме здрави физически, психически и емоционално, което е трудно и аз мисля, че трябва всеки да се научи да го прави и така ще помогне не само на себе си, но това, за съжаление, не се случва в училище“.
Попитахме респондентите как, според тях, трябва да изглежда една детска болница – отвътре и отвън. Най-често срещаните отговори са, че тя трябва да е цветна (отвътре и отвън); да е уютна (да има рисунки на деца или изображения на животни, което да успокоява по-малките деца), както и да разполага със специални кътчета за забавления (игри или друг вид дейности, подходящи за младежи), които да разсейват от болестта. Други често срещани отговори са, че една детска болница трябва да бъде модерна и да отговаря на технологичния напредък на време, в което живеем.
Респондентите засягат и ролята на професионалистите в болничните заведения. Според тях, е важно последните да са висококвалифицирани и да умения да работят с деца и млади хора.
„Да не прилича толкова на болница. Да е изрисуване с детски герои и да носи спокойствие когато влезнеш. Отвън да има повече зелени площи и подходящи играчки , катерушки и пързалки“.
„Със сигурност колкото се може по-модерна и оборудвана отвътре. Сами виждаме, че технологиите се усъвършенстват с всяка изминала минута. Отвън за мен няма толкова голямо значение. Важно е да могат да ти помогнат“.
Опитахме да разберем какви промени трябва да се случат в детските болнични отделения, за да са по-комфортни за децата. Най-честият отговор е свързан, от една страна с начина, по който изглеждат – да са по-цветни, приветливи, модерни, а от друга – да разполагат с професионалисти, както и поведението им към пациентите. За респондентите е ключово да има кътове за разсейване и забавление точно защото болничната среда на предполага това.
„Да им се направи истински качествен ремонт. Да бъдат направени по приветливи, чисти, и уютни за да вдъхва в децата повече спокойствие“.
„Персоналът да е по-мил и разбиращ, по-усмихнат, по-съпричастен, по-помагащ като цяло и да разбира, че всяко дете е различно. Да е по-светло и разнообразно, по-цветно, по-слънчево, по-забавно, да не е всичко в бяло и сиво, с мънинки прозорчета и навсякъде само уреди и машини“.
На въпрос какви са важните неща, които трябва да присъстват в отношението на лекар към дете пациент, респондентите открояват възможност за проявяване на емпатия към децата и младите хора. Според изследваните лица, от ключово значение е професионалистите да умеят да говорят с пациентите, да ги изслушват, да използват чувство за хумор, но да са внимателни към индивидуалните нужди на всеки един. Други често срещани асоциации са, че лекарите трябва да са способни да изграждат доверителна връзка, която да е базирана на уважение и човечност. Отбелязват също, че лекарят има ключова роля в предразполагането на пациентите.
„Да е мил, учтив, да се интересува от детето, да му покаже с отношението си, че му е приятел, а не враг, да може да го предразположи, за е спокойно, може и да е шеговит, за да може детето да се чувства свободно пред него, но и разбира се много внимателен с всичко“.
„Най- важното е емпатия. Със сигурност трябва да бъдат мили и колкото се може по – спокойни, макар и натоварени от работния ден“.
Статията написа екип на програма „Деца изследователи“