„Деца изследователи“ е съвместна инициатива на Национална мрежа за децата и Eurochild. За периода ноември 2023 – септември 2024г. екипи от младежи изследват шест значими теми, които самите те определиха като важни за тях и общността, в която живеят.
Младежите изследваха гледната точка на връстници по въпроси, свързани с тема–“Социални мрежи”, като събраха мнението на 43 младежи на възраст 14-25 години.
Когато бяха попитани да определят колко време на ден прекарват онлайн, най-често участниците в изследването посочват посочват между 2-4 часа на ден, следвани от по-малко от 6-8 часа на ден и по-малко от 2 часа на ден.
Изследователският ни екип се интересуваше какви опасности крият социалните мрежи. Най-често срещаният отговор е кибертормоз, следван от злоупотреба с личните данни, хакерски атаки и дезинформация и фалшиви новини. Други асоциации са свързани с възможността да се създават фалшиви профили онлайн, педофилия и развиване на зависимост от често използване на социалните мрежи.
Попитани как преценяват на кого могат да се доверят в социалните мрежи, най-често срещаният отговор е, че общуват основно с близки хора (доверени лица), следван от предварително проучване на профилите на потребителите. Друг често срещан отговор е проверка дали има общи познати, както и обсъждане на конкретен профил с по-опитни хора.
На въпроса какво може да се направи така, че децата и младите хора да бъдат защитени онлайн, най-често респондентите отговарят да се засили киберсигурността, както и да има ограничение на използването им за деца под 11 години.
За по-малките деца на възраст до 14 години трябва да има родителски контрол какво гледат в социалните мрежи, как ги използват и кои от тях използват. За предпочитане е децата до тази възраст да нямат социални мрежи, освен ако не се използват за учебни цели (Facebook или Messenger група на класа; Viber група на класа). За по-големите деца от 14 до 18 години, тъй като вече стават по-самостоятелни и искат да имат повече лично пространство, ще е хубаво в училище веднъж седмично или месечно да имат презентация/дискусия относно опасностите в интернет и как да се предпазят от такива.
На въпрос какво може да помогне на децата и младите хора да правят разлика между фалшива и базирана на факти информация, най-често младите хора смятат, че е необходимо образование, което да им позволява да развиват умения за дигитална грамотност. Друг често срещан отговор е информацията да се проверява поне в три независими източника.
Да използват само проверени и познати на по-голяма част от обществоото източници на информация. Да им бъдат давани примери как се различават фалшивите и истинските новини. Фалшивите новини в повечето време са с гръмки заглавия, които ще те накарат да кликнеш и да прочетеш.
Според изследваните лица е важно да се използват програми, благодарение на които може да се установи дали дадена информация е достоверна или фалшива.
Статията написа Ния Атанасова, част от екипа на „Деца изследователи“.