Над 40% от зрелостниците имат само елементарни математически умения. Това показа проучване сред дванадесетокласници на Министерството на образованието, проведено през януари тази година. Решението за това държавно изследване беше взето, след като данните от международното проучване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), показаха, че близо 44% от учениците на 15-16 години умеят само елементарни изчисления по математика, съобщава Дневник.
В новото проучване 10% от дванадесетокласните са постигнали най-лошото първо ниво, като са събрали резултати от 0 до 7 точки. Учениците, които попадат във второ ниво, са 30.8% от участвалите в изследването. Те са получили между 8 и 14 точки.
Според анализаторите, цитирани от пресцентъра на Министерството на образованието, учениците на тези две нива демонстрират елементарни математически умения. Една трета от тях умеят само да решават задачи за квадратно уравнение и да работят с корени – без да ги сравняват. Близко до долния праг за покриване на изискванията са резултатите в областта на статистиката и вероятностите. Резултатите на тези ученици по компетентност, математическа комуникация и аргументация са под 10%.
Други 28% от дванадесетокласниците са показали “резултати, надхвърлящи очакванията”, пише просветното министерство. Анализът им сочил, че тези зрелостници проявяват компетентности, които предполагат активно и самостоятелно учене и участие в обществото. От тях 8 на сто са постигнали пето ниво с получени от 32 до 34 точки. Една пета са защитили четвърто ниво като са получили от 23 до 31 точки.
Други 20.4% от учениците са получили от 15 до 22 точки и попадат в трето ниво. Според специалисти зрелостниците на това равнище покриват измерваните компетентности и демонстрират възможности да ги използват целесъобразно в даден контекст. В тяхната подготовка по-голямо внимание трябва да се обърне на задачите, измерващи геометрично съдържание – подобни триъгълници, решаване на задачи за правоъгълен и равнобедрен триъгълник. Резултатите им по задачите със свободен отговор са под средното равнище. Близки до долния праг за покриване на изискванията са резултатите, свързани с рационални изрази и неравенства.
Полученият среден резултат е 17.77 точки от максималния 34. Проведеното през януари изследване, в което са участвали ученици от 12-и клас, е първата част от тазгодишното наблюдение върху знанията и уменията им по математика в гимназиален етап с акцент върху последните два класа от него. Вторият етап ще се проведе през юни с учениците от 11-и клас.
Целта на проучването е да се диагностицира равнището на усвояване на знания и умения на учениците по математика в различни видове училища – профилирани, професионални и средни общообразователни. Освен това от министерството ще събират допълнителна информация за необходимата посока за усъвършенстване на действащите в момента учебни програми по математика.
В проведения през януари първи етап от изследването са участвали 15 111 ученици от всички видове училища във всички области. Изследването се проведе чрез тест, съставен от 21 задачи с избираем и със свободен отговор, като максималният брой точки е бил 34. Учебното съдържание, включено в теста за изследването, бе върху задължителната подготовка в гимназиален етап до 11-и клас. Съдържателната рамка е изготвена на базата на учебните програми и държавни образователни изисквания по математика.
Очаква се на 2 април да бъдат представени нови данни на PISA – този път за уменията на учениците да разрешават проблеми.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: sxc.hu/ywel