Skip links

Национална мрежа за децата, родители, граждански организации и активисти с над 120 въпроса към Министерство на образованието и науката

Национална мрежа за децата получи над 120 въпроса зададени от родители, граждански организации и активисти в социалните мрежи. Въпросите са свързани с планираните от МОН промени, санкции и политики в училищното образование на Република България.

По-голяма част от въпросите са свързани с неразбиране и явно несъгласие относно планираните промени от Министерството. Причините, които са породили тези промени, не само притесняват огромната част от нас, но и будят сериозни въпроси относно това на какви данни и доказателства стъпват те. Друг съществен въпрос е какво всъщност се планира. Остава неясно каква ще бъде учебната програма. Изключително притеснение буди разделението между децата въз основа на религиозната им принадлежност. Налице е конфликт между преподаването в часовете по религия и научните факти, като сътворението на човека от кал и еволюцията, например. Заедно с това, сега съществуващите програми по религия включват норми, които противоречат на правата на човека и  въвеждат смъртно наказание за грехове. Не на последно място, остава напълно неясно как и кой ще преподава.

За пореден път, Национална мрежа за децата, граждански организации, граждани и активисти изразяваме силното си притеснение относно въвеждането на религия като отделен и задължителен предмет в разрез с българското и европейско законодателство.

Родители, граждански организации и активисти, разчитаме на Вас, г-н Вълчев, като министър, да отговорите писмено, задълбочено и конкретно на всеки един от въпросите ни възможно най-скоро, за да разпространим вашите отговори сред нас.

На проведената днес кръгла маса, организирана от Министерството на образованието и науката станахме свидетели на пълно неразбиране по темата свързана с децата на България и тяхното образование.Както в публичните изяви досега, така и по време на дискусията в НДК нееднократно се говори за задължителни часове по вероучение, които е в разрез със разбирането за светска държава и правото на свободно вероизповедание.  Децата ни има нужда от подкрепа и примери, които да следват, а не от санкции и насаждане на идеологически и религиозни доктрини.

„Безусловно поддържаме намереното на МОН децата да бъдат учени на етика, морал и ценности, но това следва да става по недогматичен начин, в режим на дискусия, примери, интерактивни ролеви игри, споделяне на емоции и следване на личен пример, даван от значимите възрастни, в т.ч. учителите и по всички учебни предмети. Вместо това, сме свидетели на твърди намерения от страна на МОН за промени от забранителен характер и включване на предмет, който ще налага мироглед на учениците и ще противоречи на светския характер на образованието в Република България.“, заяви Георги Богданов – изпълнителен директор на Национална мрежа за децата.

Дискутираният пакет от мерки измества фокуса от реалните проблеми в образователната система и не само не адресира фундаменталните причини за напрежение в нея, но и ги задълбочава. Конструктивният диалог с МОН е изключително важен за нас и оставаме в готовност за бъдещи дискусии по темите свързани с образованието в страната.

Можете да видите ТУК изпратените до НМД 120 въпроса от родители, граждански организации и активисти във връзка с планираните от МОН промени и санкции в училищното образование в страната. Въпросите бяха изпратени към нас чрез социалните мрежи.

Прочетете също и:

15 май – Международен ден на семейството

На 15 май отбелязваме Международния ден на семейството, обявен от Общото събрание на ООН през 1993 г. Този[…]

Над 9700 деца останаха неприети и тази година в ясли и детски градини в столицата

Национална мрежа за децата следи внимателно процеса на прием в детските градини в София и тази година наблюдавахме[…]

До дни Национална мрежа за децата обявява оценката и данните в „Бележник 2025“

Бележник 2025 ще бъде представен на 20.05.2025г. под купола на Ларгото в София, а в идните дни и[…]

Криптобосс