Европейската група организации за застъпничество в областта на сексуалното малтретиране на деца (European Child sexual abuse Legislation Advocacy Group) – коалиция от неправителствени организации, работещи за гарантиране на правата и защитата на децата, изпрати писмо до Европейския парламент, с което алармира, че проектодокладът на Комисията на Европейския парламент по вътрешния пазар и защита на потребителите (IMCO) заплашва безопасността на децата и показва неразбиране по темата за сексуалното малтретиране на деца онлайн.
Национална мрежа за децата подкрепя писмото на коалицията.
На 8 февруари 2023 г. IMCO публикува проектодоклада си относно предложението на Европейската комисия за предотвратяване и борба със сексуалното насилие над деца. Проектодокладът предлага значително намален обхват на регламента и показва погрешно тълкуване на предложението на Комисията и на сложната динамика на сексуалното насилие над деца. Документът дава приоритет на анонимността на извършителите на насилие пред правата на жертвите на сексуално насилие и по този начин обръща напредъка, постигнат в опазването на безопасността на децата, които сърфират или са пострадали в цифрова среда, която не е изградена с мисъл за тяхната безопасност.
Коалицията, обединена в защита на децата от насилие и малтретиране, обръща внимание на пряката заплаха за децата от проектодоклада на IMCO:
Откриването на нови материали със сексуално малтретиране на деца (CSAM) и сексуален тормоз не трябва да е пожелателно. Трябва да предприемем действия, за да се справим и с двете.
Изключването на възможността за откриване на неизвестни досега CSAM материали означава умишлено отклоняване на погледа от престъпленията. Търсенето само на това, което вече е проверено, означава отказ да се помогне на дете в нужда или да се предотврати вреда.
Бази данни за известни CSAM съществуват, само защото неизвестните CSAM могат да бъдат открити и идентифицирани. „Неизвестен“ CSAM се отнася до нови снимки и видеоклипове на деца, подложени на сексуално насилие или експлоатация, които не са били открити и категоризирани преди това. След като бъдат открити и категоризирани от правоприлагащите органи и организациите за защита на детето, новият CSAM става „известен“ CSAM.
Над една трета (34%) от децата са били провокирани да направят нещо сексуално онлайн, което им е било неудобно или не са искали да направят. Децата, изложени на открито сексуално съдържание и сексуален интерес, съобщават за сходни нива на травма (т.е. клинично диагностициран посттравматичен стрес) като жертвите на проникващи офлайн сексуални престъпления. За да се справят с това престъпление, доставчиците на онлайн услуги трябва да внедрят превантивните технологии, предвидени в регламента като задължителни след оценка на риска.
Докладването на потребителите е от съществено значение, но няма да реши проблема.
Съгласни сме с проектодоклада, че има нужда от повече превенция. Десетилетия опит обаче показват, че ефективната превенция на сексуалното малтретиране на деца (CSA) онлайн изисква комбинация от методи за превенция, които включват целеви технологии, образование и механизми за насочване към деца и лица, които се грижат за тях.
Въпреки че сме съгласни с необходимостта от стабилни, достъпни и отговорни механизми за докладване на потребителите на всички платформи, в действителност делът на известните и новите CSAM, идентифицирани чрез потребителски доклади, винаги ще остане малък. Това се дължи на огромния обем незаконно съдържание, циркулиращо онлайн, и защото докладването за сексуално насилие не е толкова лесно като докладването за открадната кредитна карта – сложно е за страничните наблюдатели и много сложно за жертвите.
Знаем, че до 83% от децата не съобщават и не казват на никого за сексуално насилие, което им се случва. Жертвите може да не знаят, че малтретирането им е записано, някои жертви са твърде малки, за да говорят, по-големите деца се нуждаят от помощ, за да премахнат сексуалните си изображения. Както възрастните, така и децата, често не съобщават поради срам, страх, заплахи от страна на нарушителя или дори безразличие. Ако подадат сигнал, е вероятно да го направят по удобни и безопасни механизми за докладване, като телефонни и горещи линии за помощ за деца.
Предотвратяването на вредите започва с проверка на възрастта на потребителя
На деца може да бъде отказан достъп до бар или кино въз основа на тяхната възраст. Защо достъпът до онлайн платформи, които също представляват заплаха за тяхното благосъстояние, трябва да е различен? Когато платформата не може да бъде направена безопасна, оценката на възрастта на потребителите е предпазна мярка, която трябва да остане достъпна за доставчиците на услуги и трябва да се извършва с помощта на ефективни и запазващи поверителността техники за гарантиране на възрастта.
Технологията може да отговори на висок стандарт за поверителност и защита
Технологиите са създадени да отговарят на високи стандарти за защита на поверителността, минимизиране на данните, пропорционалност и прозрачност, като те нито ограничават, нито подкопават криптирането. Това, което правят, е да открият разпространение на незаконно съдържание, изобразяващо сексуално насилие над деца. Това, което наистина има значение, е осигуряването на глобален стандарт за силни предпазни мерки. Това е политическо решение и трябва да се основава на най-добрия интерес на детето, както е заложено в правото на ЕС и международното право.
Заповедите за откриване са предназначени да балансират правата и да гарантират демократичен процес
Заповеди за откриване ще се издават само за одобрени технологии и чрез оценка на риска, с надзор от национални съдилища и контрол от независим център на ЕС. Това означава, че всички внедрени технологии трябва да отговарят на съществуващите стандарти на ЕС, преди да могат да бъдат използвани. Фокусът върху нивата на грешки заобикаля ролята на съществуващите правни рамки като Директивата CSA от 2011 г. и прегледа от хора.
Проектодокладът на IMCO ще направи процеса на откриване още по-сложен. Проверките и балансите са от съществено значение и са вградени в съществуващото предложение. Прекомерната бюрокрация рискува извършителите на сексуално насилие да не бъдат идентифицирани. Проактивните мерки могат да гарантират, че децата, които са обект на сексуално насилие, продължават да бъдат във фокуса ни на внимание и получат помощта, от която се нуждаят днес, а не след 18-24 месеца.
Мащабът на този проблем изисква от нас да действаме мащабно и да използваме технологиите, точно както правим във всеки друг аспект на цифровата трансформация на обществата. Призоваваме политиците в ЕС да гарантират, че новият регламент на ЕС обхваща откриването на известни CSAM, неизвестни CSAM и грууминг, за да продължим да защитаваме децата. Призоваваме също да се въведат ефективни изисквания за проверка и оценка на възрастта.
Снимка: unsplash.com