Национална мрежа за децата (НМД) изпрати до Министерство на образованието и науката (МОН) отрицателно становище по Закона за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗИД на ЗПУО), в което изразява тревога, че проектозаконът продължава да заобикаля ключови за децата и цялото общество теми.
НМД посочва явни дефицити в текстовете на проектозакона в области като липса на дефиниция и рамка за качество в образованието и липса на възможност за въвеждане на рамкови учебни програми. Предложените текстове продължават да заобикалят теми като определяне на ключови компетентности за всеки образователен етап, които включват общ пакет от умения и способности за решаване на практически проблеми и задачи. В предложените текстове липсват и инструменти за измерване на въздействието на педагогическите практики и общо на ефекта от образователните политики.
Особено голямо притеснение сред организациите-членове предизвикаха текстовете по посока изключване на родителите от крайното решение за това каква форма на обучение да се предложи на децата със специални образователни потребности. Улесненото налагане на санкции на учениците, без необходимата съпътстваща подкрепа преди това за тях, както и включване на оценка на социално-поведенческите умения като част от оценяването на академичните знания събуди недоволството на гражданските организации.
Мрежата изрази несъгласие и с предлагания задължителен характер от 1и клас на предмет „Добродетели и религии“.
Напомняме, че всеки гражданин и организация може да подаде свои становища по текстове от Проектозакона, които ги касаят или са в компетентностите им на посочените в сайта на Министерството електронни адреси или на Портала за обществени консултации до 29 юни 2025 г. включително.