Мрежата за правна помощ към Национална мрежа за децата изрази позиция относно отмяната на разпоредба, допускаща пътуване на българчета в чужбина без съгласието на небългарския родител.
На 5 април, 2022 г., Върховният административен съд (ВАС) постанови решение, отменящо възможността български деца да бъдат извеждани от страната без съгласието на техния родител, който няма българско гражданство. Първоинстанционното решение, подлежащо на обжалване пред петчленен състав на ВАС, е постановено по жалба срещу разпоредбата на чл. 48, ал.1 от Инструкция №8121з-813 от 09 юли 2015г. за реда и организацията за осъществяване на граничните проверки на граничните контролно-пропускателни пунктове, издадена от Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ. бр.55 от 21 юли 2015г .(„Инструкцията“). Жалбата е подадена от американски гражданин, чието несъгласие детето му да пътува извън пределите на страната не е регистрирано от МВР. Процесуален представител в производството е адв. Йорданка Бекирска, която е член на Консултативния съвет на Мрежата за правна помощ към НМД.
Казусът има следния генезис: Баща, който е американски гражданин и чието дете с българско гражданство, се намира на територията на страната, депозира заявление и нотариално заверена декларация, с които изразява изричното си несъгласие детето да напуска България. Гранична полиция обаче отказва да регистрира заявлението му на основание чл. 48, ал. 1 от Инструкцията, която гласи следното: „При гранична проверка на малолетни и непълнолетни български граждани, които напускат територията на България, непридружавани от родителите, от придружителя или от самото лице се изисква писмено съгласие за пътуване от отсъстващия родител/родители, настойник или попечител – български гражданин“. Обосновката за постановения отказ е липсата на законово изискване при напускане на страната от дете – български гражданин, да се изисква съгласието на родителя, който не е български гражданин.
Наведените в жалбата към съда доводи относно отказа са, че горецитираният текст на Инструкцията пряко нарушава редица нормативни актове от по-висша степен. Като основополагащ довод обаче се сочи нарушението на процедурните правила по приемането на Инструкцията, уредени в чл. 26 от Закона за нормативните актове. По-конкретно, пропускът да бъде публикуван на интернет страницата на МВР проект на Инструкцията, заедно с мотивите, съответно доклада към нея, ведно с предоставянето на заинтересованите лица на най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Неспазването на горепосоченото правило има за последици издаването на подзаконов нормативен акт в разрез с принципите на законност, равенство и достъпност, публичност и прозрачност, а също така и принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност при изработване на проекта на нормативен акт. Паралелно с това, представените мотиви за приемането на Инструкцията са схематични и по същество не осъществяват ролята, която са предназначени да служат, поради което и съдът практически приема, че такива липсват. На това основание, ВАС отменя текста на оспорената разпоредба на Инструкцията. Предстои да бъде установено дали от МВР ще обжалват текста на решението или същото ще влезе в законна сила.
Независимо от изхода на спора обаче отворен остава въпросът за бъдещето на Инструкцията и измененията, които неминуемо следва да бъдат направени в нея. Опирайки се на понастоящем действащия текст, от Мрежата за правна помощ към НМД отправяме предложението, че по отношение на деца – български граждани или с обичайно местопребиваване в България, следва да е налице съгласието и на двамата родители, за да напуснат страната през който и да е от граничните контролно-пропускателни пунктове. С оглед на това, от Мрежата за правна помощ считаме, че сега действащата разпоредба следва да бъде изменена по следния начин, а именно:
„При гранична проверка на малолетни и непълнолетни български граждани или малолетни и непълнолетни лица, чието местопребиваване е в страната, които напускат територията на България, непридружавани от родителите, от придружителя или от самото лице се изисква писмено съгласие за пътуване от отсъстващия родител/родители, настойник или попечител“.
Приемането на срочни изменения в гореизложената насока би имало за последица привеждането на подзаконовата действаща уредба в синхрон с нормативните актове от по-висш порядък, които изискват съгласието и на двамата родители да бъде дадено, за да може едно дете да напусне страната. Последното има за своя обосновка засилената защита, която държавата упражнява по отношение на децата. За най-добрия интерес на децата пряко следят органите на администрацията и съда. Мрежата за правна помощ не само ще продължи проследяването на темата, но и ще участва активно в експертния дебат относно необходимите промени в начина на пътуване на българските деца извън страната.
Снимка: pixabay.com