Национална мрежа за децата изрази становище по проекта за Наредба за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и педагогическите специалисти, пуснат за обсъждане от Министерство на образованието и науката.
Ние от Национална мрежа за децата вярваме, че Законът за предучилищно и училищно образование (ЗПУО) и стандартите следва да зададат тона за една истинска и задълбочена реформа в образованието, където функционалната грамотност на учениците и знанията, които те получават, ще са в синхрон със съвременните реалности; учителите ще бъдат подкрепени да мотивират и развиват индивидуалните силни страни на своите ученици, а системата ще бъде рефлексивна и ще съумява да работи за развитието на учениците и учителите, а не за утвърждаване на остарели практики, се казва в становището.
Един от коментарите по стандарта за Приобщаващо образование е относно въвеждането на функцията координатор за общата и допълнителната подкрепа в училище и в детската градина. “Не открихме подобна функция или отговорности при заместник директора, нито при старши и главен учител, които вероятно ще бъдат ангажирани с тези дейности. Смятаме, че синхронизирането на Наредбите ще допринесе за по-гладкото им прилагане”, се казва в становището на НМД.
Според НМД необходимите компетентности като съвкупност от знания, умения и отношения за всяка учителска длъжност трябва да бъдат описани в Приложения към Наредбата, както това е направено при представяне на професионалния профил на педагогическите специалисти към Раздел ІV Професионални профили на педагогическите специалисти.
Според НМД е спорно обособяването на Функции на класния ръководител, защото всеки учител на практика би следвало да упражнява тези функции.
И още едно предложение – в Наредбата е необходимо да се прибавят повече функции, отнасящи се до взаимодействието с родителите, а не само „информиране“. В противен случай, запознаващият се с Наредбата остава с впечатлението, че отново е подценена ролята на родителя като сътрудник и един от субектите в така наречената училищна общност.
Вижте пълния текст на становището на НМД – Становище НМД професионално развитие 23082016 (PDF, 413 KB)
Снимка: freeimages.com