До най-малко 320 хиляди деца от 1-ви до 12-и клас във всичките близо 2500 училища в България ще трябва да достигнат дейностите по проекта на министерството на образованието “Твоят час”.
Неговото начало беше официално обявено вчера, 31 август, а в първата му фаза 140 млн. лева ще бъдат предоставени на всички държавни и общински училища за извънкласни дейности по интереси и извънкласни дейности за компенсиране на образователни затруднения, съобщиха от просветното ведомство. Проектът е финансиран по оперативната програма “Наука и образование за интелигентен растеж”, съфинансирана от Европейските структурни и инвестиционни фондове.
Проектът ще продължи 29 месеца. На година в училищата ще се влеят 58 млн. лева, като 46 млн. от тях ще са за възнаграждения. Очакванията са 40 млн. лева да са за учителите.
Следващата седмица ще заработи електронна платформа, в която за един месец ще се регистрират както училищата, така и всички физически и юридически лица, които искат да предлагат образователни услуги – треньори по различни спортове, инструктори по танци, преподаватели по музикални инструменти, школи по езици, читалища и други.
До края на септември учениците трябва да посочат в платформата своите интереси, а всяко училище да изготви “карта” на децата, които имат нужда от допълнителна подкрепа и извънкласни занимания, които да компенсират затрудненията им. До края на октомври трябва да бъдат изготвени училищните програми и да започнат извънкласните дейности.
Критериите за определяне на затрудненията на учениците са повтаряне на класа, ниските образователни резултати и слаби оценки, социалните фактори, преустановеното изплащане на месечни помощи за дете, слабите резултати на външното оценяване и големият брой неизвинени отсъствия.
Целта на проекта е тези деца да бъдат идентифицирани и да се отговори на нуждите им извън учебното време, така че те да бъдат стимулирани да участват в учебния процес. Целевата група са не само децата, чийто език не е майчин, но и всички деца в риск от ранно отпадане от училище. Акцент ще бъдат допълнителните дейности по български език и математика. Всеки ученик със затруднения ще може да участва в две дейности за компенсиране на затрудненията и в още една по интереси.
Финансирането на училищата ще бъде целенасочено, като тези, където има най-голям брой деца със затруднения, ще получават най-много средства. Групите за деца с обучителни затруднения ще са до 10 деца, а тези по интереси – до 25.
Дейностите по интереси ще са в областите “Наука, техника и технологии”, “Здравно образование и здравословен начин на живот”, “Гражданско образование”, “Предприемачество”, “Програмиране, дигитални умения, креативност и иновативно мислене” и “Изкуства, култура и спорт”.
Една от целите на проекта е да бъдат въвлечени по-активно родителите и да бъдат създавани общности около училищата, затова и проектът предвижда годишно да има до 5 часа възможност за включване на родители, които да представят на децата професията си или някакви специални умения.
“Идеята е да направим училището по-атрактивно, децата да ходят на училище с желание. Ако постигнем това, ще имаме и по-добри образователни резултати”, коментира зам.-министърът на образованието Красимир Киряков.
По думите на един от създателите на проекта Наталия Михалевска той е консултиран обстойно с учители, родители и представители на неправителствения сектор. “Общото мнение е, че докато учениците, които постоянно търсят себе си, попадат в училище на чисто формален принцип и системата е преподаване – изпитване, то именно през извънкласните дейности те могат да развият потенциала си. При сдружаването с приятели и участие в незадължителни дейности учениците всъщност започват да чувстват училището като своя общност”, каза тя.
Източник: Дневник
Снимка: i4.mirror.co.uk