Ведомството ще постави фокус върху развиване на социалната и емоционална интелигентност на учениците
На среща в Министерството на образованието и науката (МОН) разговаряхме с министъра на образованието проф. Галин Цоков и неговия екип. Обсъдихме теми, като рамката за качеството в образованието, учебните програми, училищното лидество и квалификация на кадрите, училищната среда като цяло, както и развитието на социални умения, и превенция на насилието. Сред коментираните въпроси бе и необходимостта от преминаване към едносменен режим, както и грижа за психичното здраве на учениците и на учителите. Заедно с Георги Богданов и Пламена Николова от Национална мрежа за децата (НМД) с нас бяха още Гергана Ефремова от „Заедно в час“ и Яна Алексиева и Зорница Трифонова от асоциация „Родители“ – експерти и част от Управителния и от Контролния съвет на НМД.
Говорихме за необходимостта от гарантиране на еднакво висок стандарт за всички деца и ученици – в малките и в големите градове. МОН планира в новия бюджет да има средства за образователни дейности с деца от уязвими групи, като са осигурени възнаграждения за образователни медиатори, социални работници и помощници на учителите, които да подкрепят децата и те да повишават резултатите си. Приоритет в програмата на министерството е и грижата за ранното детско развитие.
Обнадеждени сме от усилията на проф. Галин Цоков и визията на новия екип в министерството по важните в образованието теми. От ведомството споделиха, че се подготвят ред промени, насочени към формиране на умения и компетентности на учениците, които да ги направят по-успешни и щастливи. Ще се изработват рамкови учебни програми, ще се въвежда компетентностния модел, изработване на нов тип тестови задачи и др. Данните на МОН показват, че голяма част от проявите на агресия в училище са от деца с проблеми в семейството и е нужно родителите да бъдат привличани по-активно към училищния живот. Министър Цоков подчерта, че за подходите, с които да се постигне трайно подобрение по всички гореизброени проблеми, е много важно да се чуе становището на гражданските организации, които работят с училища и родители.
Ще следим за работата на МОН и ще настояваме за качествена промяна и въвеждане на най-добрите практики. Ще се застъпваме и за синхронизиране на мерките в сектори, в които са намесени компетенциите на други министерства и институции, за да избегнем досегашната практика на разпокъсани и “на парче” мерки, които не водят до устойчиви подобрения.
Виждаме, че новият екип в министерството е отворен към диалог и партньорство с неправителствения сектор. Виждаме и ясно заявено намерение за ключови реформи по отношение на визията, целите и качеството на образованието.