МОН с мерки за повишаване на интереса към професионалното образование
Двойно ще се увеличи до 2021 г. броят на учениците, обучаващи се в дуална форма, т.е. чрез работа. Това предвижда предложеният от просветното министерство проект на план за действие в изпълнение на стратегията за развитие на професионалното образование и обучение у нас за периода 2019-2021 г. В него са заложени и още мерки за увеличаване на интереса към професионалното обучение като повече обучени специалисти по кариерно ориентиране и др.
Според проекта в момента дуално се обучават 1800 ученици. Амбициите на МОН са след 3 години броят им да скочи до 4000 ученици. За целта е планирано увеличаване на работодателите, които се включват в дуалната форма – от 170 на 200. За изпълнение на задачата ще се разчита както на бюджета на министерството, така и на Оперативна програма “Наука и образование”, с които ще се финансира практическото обучение в реална работна среда. Учебно-тренировъчните фирми в школата пък следва да се увеличат от 350 на 400.
Министерството възнамерява да запази и дори да увеличи приема на ученици в професионалните гимназии и в паралелките за придобиване на професионална квалификация. В момента например имаме 772 ученици в паралелки със защитени специалности и 2598 ученици в паралелки със специалности с недостиг от специалисти на пазара на труда, които получават и по-високо финансиране. До 3 г. учениците в паралелките със специалности с недостиг от специалисти на пазара на труда следва да станат 3200, предвижда документът.
Планът включва мерки за насочване към професионално обучение и формиране на професионални умения на учениците в прогимназиален етап, включително “превантивни и коригиращи мерки срещу отпадане от образование” в рамките на занимания по интереси – ако през миналата година 500 ученици са били обхванати в подобни дейности, тази година идеята е броят им да се увеличи до 1000.
От министерството смятат да усъвършенстват системата на участие на бизнеса в разработването на учебните програми за професионална подготовка, като от 2000 въпросните програми следва да станат 3000. В тази връзка е планирано да се тества модел за провеждане на изпитите за учениците от външни за системата институции по примера на работодателските организации в други държави. В колко школа младежите ще бъдат препитвани от бизнеса и евентуално съсловни организации обаче, от плана не става ясно. В него е заложено и създаването на модел на сътрудничество между професионални гимназии и университети за създаване на целеви прием на изявени ученици от професионалните гимназии. Интересно, макар и твърде лаконично, звучи и друга мярка – за разработване на модел за формиране на професионални умения на степени, надграждащи средно образование – тук като мерки са записани намирането на “гъвкави пътеки за вход и изход в гимназиална степен”, както и формирането на „кратки пътеки“ във висшето образование за специалисти с професионална квалификация.
С държавни средства е заложено и обучението на лица, които да ориентират учениците каква кариера да изберат в бъдеще. В момента по плана са обучени 30 специалисти по кариерно ориентиране на учещи, а в края на 2021 г. се очаква те да се увеличат до 300 души.
Източник: segabg.com
Снимка: pixabay.com