Министерството на науката и образованието (МОН) обяви безпрецедентното дистанционно завършване на учебната година за всички ученици. Останаха отворени доста въпроси, на които „Дневник“ потърси отговори.
Ще се удължи ли учебната година
Не. Няма нужда от общо компенсиране, подчерта министърът на образованието Красимир Вълчев пред Би Ти Ви. Учениците от 12 и 7 клас ще могат да се виждат повече с учителите си, но учебната година няма да бъде удължена.
Благодарение на добрата организация и бързата реакция училищата създадоха условия за непрекъснатост в обучението и за преодоляване на евентуалните пропуски в резултат на обявените грипни ваканции и началото на извънредното положение, отговориха от МОН на запитване на „Дневник“.
Матурите за 4 и 10 клас
Правителството ще поиска от Народното събрание законови промени, за да отпаднат за тази година матурите след 4 и 10 клас, обяви още Вълчев.
Той подчерта, че тези национални външни оценявания са важни и необходими „за целите на диагностиката“ и за да се измерят постиженията на самите училища, но „решихме тази година да не поемаме риска и за тези ученици, така че предлагаме да отпаднат тези матури“.
Продължават разговорите, вземат се предвид и постъпващите становища в МОН, отговориха от пресцентъра му пред „Дневник“.
„Личното ми мнение е, че наистина задължително трябва да се проведе националното външно оценяване в 7 клас. Другите, включително в 12 клас, може и да не се проведат. Само преди 13 години нямаше матури. Висшите училища имат време да си организират изпити дори през юли“, коментира пред „Дневник“ директорът на испанската гимназия „Мигел де Сервантес“ в София Зорница Йончева.
Матурите за 7 и 12 клас
Физически на матури ще се явят само учениците от 7 и 12 клас, стана известно вчера. „Все още не можем да гарантираме равнопоставеност при онлайн провеждането им“, каза министърът и увери, че изпитите ще се провеждат при изключителни мерки за безопасност на децата.
Следващата седмица във вторник ще бъдат обявени изпитните дати, които вероятно ще са през първата седмица на юни, както и каква част от материала ще отпадне от матурите, каза Вълчев. „Учителите нямат единна скорост на преподаване. Днес МОН обобщава резултатите кой докъде е стигнал. Ще се съобразим с темпото на най-бавните училища“, увери министърът.
„Не целият изпит предполага заучаване, важното е и натрупването на знания и умения. Ще подходим с максимално разбиране. Няма да включим материал, който училища не са успели да преподадат“, повтори Вълчев.
Той увери, че за децата, които по някаква причина не могат да се явят на матурите, ще има и алтернативна дата, както е било и досега.
Няма да има проблем с кандидатстудентските и кандидатгимназиалните кампании кампании – 6-8 дни след матурите ще получат дипломите си и могат да кандидатстват спокойно, каза Вълчев.
Дистанционно записване в гимназии
Подаването на документи за кандидатстване след 7 клас става чрез електронната платформа. „Училищата-гнезда, ако се налага все още, могат да въведат мерки да няма струпване и за спазване на дистанция или на други противоепидемични мерки. Същото се отнася и за записването, ако все още е належащо, предвид това че по график първото записване е до 16 юли“, посочи МОН пред „Дневник“.
Индивидуални консултации
В училищата физически ще бъдат допускани и деца, които са пожелали индивидуални консултации с учителите, или за които преподавателите са преценили за необходими, обяви МОН вчера.
„Там, където не е възможно да се проведат дистанционно изпити, отваряме възможност за индивидуални срещи с учителите“, каза Вълчев пред Би Ти Ви. След 13-14 май училищата ще са отворени за такива срещи, обяви той.
Директорът на испанската гимназия в София Зорница Йончева посочи, че в гимназията и в момента се правят индивидуални консултации. „Може би за по-малките ученици ще е по-наложително. Но и за нашите ще направим, на никого не е отказана подкрепа“, заяви тя.
„Индивидуални или групови консултации се провеждат по преценка на учителя по предварително уговорен час и ден, в който комуникацията протича в електронна среда. Стоенете у дома е голяма предпоставка за гъвкавост на учебения процес, което аз ползвам, тъй като и учениците не губят време в път, както обикновено, за това биха могли да работят, когато е удобно за всички“, каза пред „Дневник“ Гергана Герова, учител по английски език и класен ръководител на 8 клас в Първа езикова гимназия във Варна.
Изпити, поправки, вътрешни изпити
„Испанската гимназия има предимството да работи с големи ученици. Учителите и учениците нямат проблеми с техника или интернет достъп. Мога да твърдя, че обучението от 18 март и особено след 6 април, когато стана ясно, че извънредното положение ще продължи още, е съизмеримо като качество с присъственото“, допълни тя.
По думите й несигурност поражда само липсата на план. „Както каза един ученик вчера в новинарска емисия „когато и да са изпитите, само да ги знаем вече“, посочи Йончева.
„Нестандартната ситуация изисква нестандартни решения. Вътрешният изпит по испански език след 8 клас е за наша информация докъде са стигнали учениците и как се справят. Не виждам никакъв проблем това да се направи в началото на 9 клас. Даже мисля, че ще бъде полезно да се измери тогава колко трайни са знанията от новата организация“, заяви директорът.
Тя декларира, че гимназията ще проведе поправителни изпити и изпити на учениците в самостоятелна форма присъствено. „Цялото училище е празно, мога да ги сложа по един в стая, няма да имаме проблеми с това“, успокои директорката.
По думите на учителя по английски език Гергана Герова единственият начин да се гарантира честността на един тест е презумцията, че учениците работят от вкъщи, без да имат допълнителна помощ. „И, макар че имат достъп до материала, на който биват изпитвани, форматът на изпита може да бъде създаден така, че да се изисква владеене и разбиране на материята, а не заучен материал, както и да бъдат ограничени от време за отговор. Засега това дава резултати, припокриващи се с тези от реалната класна стая“, каза тя и допилни, че класните работи, тепърва предстоят.
„Една от трудностите, които биха могли да възникват е времето за работа, тъй като класните работи могат да бъдат по програма 2 учебни часа. В онлайн среда това би означавало малко повече, но по преценка на преподавателя, тестът може да бъде направен по-достъпен за работа онлайн или разделен на 2 части. Единственото сериозно притеснение би било доколко учениците работят самостоятелно. Това може да се гарантира от камера, присъствие на родител по време на теста и евентуално повторно изпитване върху резултатите“, обясни учителят.
Занимания през лятото
МОН предвижда през лятото провеждане на занимания по интереси и допълнителни обучения за учениците, които имат пропуски.
Родителите са доволни
Като цяло в родителските форуми преобладава мението на доволните от решението учебната година да завърши дистанционно. Родителите се успокоиха след като изразиха недоволството си през миналия уикенд, когато премиерът Бойко Борисов и началникът на националния оперативен щаб Венцислав Мутафчийски допуснаха възможността учениците от 7 и 12 клас да бъдат върнати в училище.
„Смятам решението за дистанционно завършване на учебната година за правилно спрямо текущата ситуация“, каза пред „Дневник“ Благовеста Симеонова, майка на третокласничка и единайсетокласничка. По нейни наблюдения има разлика при резултатите за големите и малките ученици и тя ще бъде ярко изразена, ако дистанционното обучение продължи и наесен. „За големите, с установени навици на учене и мотивация, дистанционното обучение не е проблем. При малките обаче живият контакт е изключително важен, както и намесата на педагог. Родителите не могат да са и преподаватели нито като време, нито като умения, и при малките ще се получи огромна дупка в момента, в който са на възраст да изграждат навици за учене, последователност, упорство, елементарен правопис и елементарна математика. Има реална опасност нивото на грамотност при началните класове да падне още“, смята тя. Добавя, че хубавото спрямо и малки, и големи е, че се учат на ползване на различни инструменти в онлайн среда, които и после ще са им полезни.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com