Асоциацията на европейските журналисти – България (АЕЖ-България) посвети първото издание на новия си медиен формат Sofia Talks Media на особеностите на отразяването на събитията за деца и младежи. Конференцията доведе в София известни журналисти и медийни професионалисти от Европа и света за разговор за медийната етика при отразяване на новини с деца, за това какво знаем за младата публика, какви теми ги интересуват, достигат ли и как новините до тях, как да пишем за деца и младежи и още много. Бяха представени конкретни медии за деца и младежи от България, Нидерландия и Дания, а в дискусионните панели – и опита на хората зад тях.
Ако се интересувате от добрите практики и интересните позиции на участниците в конференцията – видеозапис може да гледате тук. Тук ще поставим на фокус гледната точка на младите хора, която те споделиха в панела с младежко участие. Близо 20 момчета и момичета от български гимназии и университети споделиха своята визия за това какви трябва да бъдат медиите. Ето какво споделиха.
Младите хора най-често са представени негативно, в контекста на проблемни казуси, като част от статистика – например колко двойки са изкарали на матурата. Възрастните говорят по техните теми, но реално не вникват истински в проблемите. Казано накратко – от името на младите говорят възрастните.
За да сметнат едно съдържание за по-привеклателно, то форматът му трябва да е застъпен в кратки видеа, в момента на съдържанието му липсва динамика. Младежите искат място в най-гледаното време (праймтайма) – ако “младите са бъдещето” е съдържателна фраза, а не клише, това трябва да бъде показано и гласът им да бъде чуван в най-гледаните и слушани часове на големите медии.
Информацията трябва да е във формат изцяло ориентиран към дигиталните устройства, а тик-ток да не бъде пропуската медиа, защото са активни потребители на платформата заради това, че в момента тя поднася най-бързо и най-лесноусвоимо съдържание. Традиционните медии не са отживелица, но те трябва задължително да развиват социалните си профили, като тик-ток и инстаграм са водещи.Форматът трябва да е застъпен и визуално, и текстово, защото на обществени места не винаги могат да ползват аудио, но прочитат кратките анонси към видеа. Интересни за тях са тематичните подкасти и кратки формати тип “трейлър”, които водят към по-детайлно съдържание.
Момчетата и момичетата поискаха развитие на училищни медии, поддържани от и за деца, за да се изгражда навик за четене на новини и търсене на качествена информация отрано.
Кой да говори за и на младите хора? Самите те, а ролята на възрастните да е на споделащите опит, а не на създаващите съдържание. Да се работи с известни личности и да им се дава поле на изява, предимно активни в тик-ток, тъй като тази медия е най-застъпена при младежите. Да не се налага цензура на мненията и гледните точки от различни хора. Дори някои мнения да са причина за предизвикване на спорове, дори нечие лично мнение да е така или иначе субективно – истината трябва да се показва такава, каквато е.
Темите, които ги интересуват, са култура и образование, кандидатстдунтски и университетски теми, възможности за избор на образование и бъдеща професия. Младежите искат истинските човешки истории, с опита на възрастните, но не изказан като критика и съветничество, а като споделяне. Младите хора искат да чуват повече за постиженията и за добрите новини, а не само за стрелби и катастрофи. Интересуват се от опазване на околната среда, но не защо трябва да пазим планетата, а как точно да го правим.
Искат да се нормализира тона в LGBT темата. Хората да бъдат показвани каквито са в действителност, без опошляване на темата и без експлоатирането й за нуждите на външни тези извън LGBT. Искат още да не са табу темите за секс, зависимости, ментално здраве, заболявания като булемия и др. А за политическите теми искат да чуват новини, поднесени с повече разяснения и контекст, защото дори и да е изненада – те се интересуват се от политика.
Резплика, която много ни впечатли от панела с младежите:
Ясно е, че имаме нужда да ни бъде споделян опит, но моля ви – не се дръжжте с нас все едно сме нещо по-малко, не се дръжте назидателно.
Национална мрежа за децата беше партньор на конференцията Sofia Talks Media: Youth. Важни акценти от двата дни на събитието може да видите в сайта на АЕЖ-България тук и тук.