Министерският съвет одобри 21 национални програми за развитие на образованието за 2020 година. С тях ще се подпомага обучението в детските градини, в училищата и центровете за подкрепа на личностно развитие.
Четири от програмите са изцяло нови – „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“, „Участвай и променяй — родителят, активен партньор в училищния живот“, „Предоставяне на съвременни условия за работа на децата и учениците в Центрове за подкрепа за личностно развитие“ и „Изграждане на училищна STEM среда“.
В НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ също има нови моменти – ще се изпълняват два нови модула: „Библиотеките като образователна среда“ и „Площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата“. По програмата продължава финансирането на модулите „Модернизиране на системата на професионалното образование“, „Подобряване на условията за експериментална работа по природни науки“, „Подкрепа на целодневното обучение на учениците“ и „Културните институции като образователна среда“.
Надграждане с нови дейности има и в НП „Успяваме заедно“ и „Роден език и култура зад граница“. Първата ще се реализира посредством три модула, като новите дейности са обособени в два от модулите – „Иновативна детска градина“ и „Обединени за качествено предучилищно образование“.
В НП „Роден език и култура зад граница“ са разработени и ще се изпълняват новите модули „Подкрепа за квалификация на учителите от българските неделни училища в чужбина“ и „Партньорства“.
През 2019 година, новата тогава НП „ИТ бизнесът преподава“ беше насочена само към ИТ сферата. През 2020 година действието на програмата се пренасочва към бизнеса като цяло и дейностите ще се осъществяват във всички училища с профилирана или професионална подготовка в областта на STEM професии и профили. Програмата ще се нарича „Бизнесът преподава“.
Продължава реализирането на програмата „Иновации в действие“, която подкрепя нововъведенията в училищата в страната, споделянето на успешни практики и креативното мислене. Разработен е нов модул „Форуми за иновации в образованието“, който предполага по-добро разпространение и прилагане на иновативните практики в българското училище.
НП „Изграждане на училищна STEM среда“ цели мотивиране на учениците за изучаване на природни науки, математика и технологии, повишаване на образователните резултати, придобиване на компетентности, на трайни знания, ключови умения и нагласи, ориентирани към практиката, развитието на учениците и провокиране на интереса им към технологичните професии.
Ще продължи изпълнението и на НП „Мотивирани учители“, която стартира през 2019 година. В тазгодишната програма ще се обръща особено внимание на необходимостта от мотивирани специалисти в училищата с групи, застрашени от социална изолация. Целта е повишаване качеството на образованието в училищата в уязвими общности, с ученици с ниски резултати и с нисък социално-икономически статус.
Министерството на образованието и науката ежегодно разширява обхвата на националните програми в изпълнение на приоритетите за повишаване обхвата и намаляване броя на напусналите образователната система, за подпомагане на децата и учениците в тяхното развитие, за модернизиране на материалната база и за мотивиране и подкрепа на педагогическите специалисти.
Одобрени са допълнителни 20 милиона лева за изпълнението на национална програма „Изграждане на училищна STEM среда“
Правителството одобри допълнителни 20 000 000 лева от централния бюджет по бюджета на Министерството на образованието и науката за изпълнението на Национална програма „Изграждане на училищна STEM среда“.
Националната програма ще се изпълнява за първи път през настоящата година и е с насоченост в областта на природните науки, дигиталните технологии, инженерното мислене и математиката. Предвижда се създаването на до 160 нови училищни центрове – интегрирана съвкупност от специално оборудвани учебни пространства с фокус върху изучаването и прилагането на компетентности в областта на природо-математическите науки в държавните и общинските училища в цялата страна.
Одобрени са 295 110 лева за стипендии на даровити деца
Министерският съвет одобри средства в размер на 295 110 лв. за изплащане на стипендии по Програмата на мерките за закрила на деца с изявени дарби от държавни, общински и частни училища през 2020 г.
С настоящото Постановление по бюджетите на общините се предоставят допълнително 197 235 лв. за изплащане на стипендии по Програмата. От тях 55 890 лв. са за постъпили в МОН искания от 18 общини за отпуснати нови 36 стипендии за 2019 г. Отделно от това се отпускат още 130 815 лв. за 243 стипендии от 41 общини, чието изплащане е започнало през 2019 година.
10 530 лв. са необходими за издадени по Програмата заповеди за 18 стипендии за 2019 г. на ученици в частни училища. Петнадесет от одобрени стипендии са на ученици в частни училища на територията на гр. София, две са на деца в училище в гр. Велико Търново и една стипендия е на дете в училище в гр. Пловдив, поради който средствата се предоставят на Столична община и на общините Велико Търново и Пловдив.
По бюджета на Министерството на образованието и науката се одобряват общо 97 875 лв. за 113 издадени заповеди от министъра по мероприятия от Програмата за 2019 г., като 47 790 лв. са за 76 заповеди, издадени през 2019 година, и 50 085 лв. – за 37 заповеди от 2020 година, в т.ч. 1620 лв. за стипендия на ученик в Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в гр. Правец, която е в структурата на Техническия университет – София.
МОН и Изпълнителна агенция „ОПНОИР“ ще си сътрудничат с Международната банка за възстановяване и развитие
Правителството предложи на Народното събрание да приеме Закон за ратификация на Споразумение между Министерството на образованието и науката и Изпълнителна агенция „Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ („ОПНОИР“) и Международната банка за възстановяване и развитие.
Международната банка за възстановяване и развитие ще подпомогне подготовката на Стратегическата рамка за образование до 2030 г., ще извърши анализ на публичните разходи за наука и иновации и ще предложи насоки за новите политики и инвестиции. Банката ще подпомогне и процеса на програмиране на Оперативна програма за наука и образование за периода 2021-2027 г.
Стойността на консултантската помощ е 2 794 189 евро, съфинансирани от Приоритетна ос 4 „Техническа помощ“ на ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 и бюджета на Министерство на образованието и науката.
Очаква се 43 800 първокласници да получат помощ в началото на следващата учебна година
Еднократната помощ за ученици, записани в първи клас през учебната 2020/2021 г., ще бъде 250 лв. реши правителството. С тази помощ се очаква да бъдат подкрепени около 43 800 деца.
Еднократната помощ се отпуска по реда на Закона за семейни помощи за деца. Право да я получат имат семейства, чиито деца са записани в първи клас в държавно или общинско училище за първи път. Задължително условие за получаването на средствата е средномесечният доход на член от семейството за предходните 12 месеца да е по-нисък или равен на 450 лв.
Помощта се отпуска без доходен тест за деца с трайни увреждания, деца с един жив родител и за деца, настанени в семейства на роднини и близки и приемни семейства по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето. Срокът за подаване на заявлението декларация за отпускане на помощта за следващата учебна година е до 15 октомври 2020 г.
Източник: МС
Снимка: pixabay.com