Със своя заповед служебният министър на здравеопазването д-р Асен Меджидиев утвърди Програма за обучение по проблемите на ранното детско развитие, профилактиката и промоцията на здравето и първа медицинска помощ в детските ясли.
За медицински сестри, акушерки, лекарски асистенти и фелдшери в детски ясли общата продължителност на обучението е 120 учебни часа, от които теоретичната част е общо 80 учебни часа, а практическата част общо 40 учебни часа. Те ще се обучават в психично развитие в ранно детство; нарушения на развитието и поведението в ранно детство; оценка и проследяване на психичното развитие в кърмаческа и ранна детска възраст; физическо развитие в ранно детство.
За медицинските специалисти е предвидено и обучение по профилактика на болестите в ранно детство; рискови фактори за здравето и развитието в ранно детство; здравни изисквания към средата в детската ясла фактори и контрол; закаляване в кърмаческа и ранна детска възраст; лична хигиена и хигиенни навици на децата.
Тематичният раздел „Промоция на здраве“ включва комплексна промоция на здраве в кърмаческа и ранна детска възраст; дневен режим на децата в детската ясла; оценка и анализ на здравното състояние на децата в детската ясла; адаптация на децата към детската ясла; физическа активност, физиологични и хигиенни основи на физическото възпитание и спорт в ранна детска възраст; значение на здравословното хранене за здравето и развитието на децата във възрастта 0-3 г. Специализираната теоретична част пък включва особености на възпитателните и образователни дейности в детската ясла; учене чрез игра; особености и значение на общуването с възрастен и връстници в кърмаческа и ранна възраст; здравни грижи за деца с увреждания и хронични заболявания в детската ясла; организация на работата в детската ясла – фактор за качество и промоция на здравето на децата.
Практическите занятия включват оказване на първа медицинска помощ, действия при пострадал с нарушения на дишането и кръвообращението (сърдечен арест), рани и кръвотечения, травми, изгаряния и остри отравяния, ухапвания и ужилвания, действия при обструкция на дихателния път от чуждо тяло и падане корена на езика.
За педагозите обучението също е 120 учебни часа, от които теоретичната част е 80 учебни часа лекции, а практическата 40 учебни часа. Педагозите ще се обучават как да правят оценка и проследяване на нервно-психичното развитие на децата в детската ясла със стандартизиран метод и за водене на документация; оценка и проследяване на нервно-психичното развитие на децата в детската ясла по области (говор, сензорни дейности, моторика, емоционално-социално развитие, изобразителна дейност), със стандартизиран метод; наблюдение, оценка и анализ на общуването и взаимодействието с връстници при деца на възраст 2-3 г.; наблюдение и оценка на общуването с възрастен при деца на възраст 10 м. – 1 г. 6 м.; оценка на игровата дейност на децата по възрасти; планиране на занимания за деца на възраст до 12 м.; планиране и провеждане на занимание за деца на възраст 1-2 г.; изготвяне на дневен режим за възрастта 2-3 г. съвместно с медицинския специалист; изготвяне на индивидуален план за адаптация на детето към детската ясла; участие в попълване на здравно-профилактична карта на детето; подготовка на здравно-информационна и образователна дейност за родители.
За детегледачките в детски ясли са предвидени 55 учебни часа лекции и 30 часа практически занятия и наблюдения. Те също ще бъдат обучавани в оказване на първа помощ.
Пълния текст на заповедта може да видите тук.
Източник: zdrave.net
Снимка: rgbstock.com