До края на календарната година МОН ще закупи и предостави на училищата с ученици без устройства за ОРЕС 45 000 лаптопи и таблети, така че всеки ученик да бъде обезпечен с минималното в случай на ново обучение от разстояние. Това заяви министър Денков на годишната среща на директорите от професионалната директорска общност за интеркултурно образование “Всеки ученик ще бъде отличник”. Срещата бе организирана от Център “Амалипе” на 22-24 юли в гр. Варна, като в нея взеха участие над 150 директори. Министър Денков представи също така краткострочните приоритети на МОН за началото на новата учебна година, както и средносрочни задачи пред Министерстовото и образователната система.
“Ако трябва да отбележа проблем номер едно на образователната система, с който директорите трябва да се борят, това е приобщаването на децата, задържането на децата в образователната система, тяхното включване и възможността те да получат качествено образование в условията, в които се намират.”, каза министър Денков. Той посочи краткосрочните задачи, по които Министерстовото на образованието и науката работи.
Задача номер едно е стартирането на учебната година присъствено, с възможно най-голям брой ваксинирани учители.
Също толкова важна задача е осигуряването на необходимите условия за участието на всички ученици в ОРЕС. МОН ще закупи и предостави на училищата 45 000 устройства до 15 октомври, най – късно до края на календарната година. Техниката ще бъде предоставена в училища, в които има ученици без устройства. Тя ще бъде два вида – лаптопи с относително високи характеристики и таблети или хромбуци.
МОН планира също така да насърчи провеждането на квалификация с учителите, които имат определени дефицити при провеждането на ОРЕС.
Министър Денков говори и за средносрочните приоритети, които според него министерството трябва да постигне през следващите 2-3 години. Той подчерта, че ще предостави вижданията си на следващия министър на образованието и се надява да има приемственост по отношение на тези приоритети:
1.Деполитизация на образователната система: Недопустимо е РУО и директори на училища да са ангажирани в партийно-политическа дейност, изпълнявайки служебните си задължения;
2.Включване на компонент за качеството на образованието в сформирането на бюджета на училищата, под формата на надбавка: Министър Денков поясни подробно, че МОН има разработена пилотна система за оценка на качеството на образование. Тя е комплексна, почива на няколко основни индикатора и отчита степента на образованието на родителите, факторите на средата и нейното влияние върху децата. Създадена е специална математическа формула, която отразява принадената стойност на качеството за всяко училище в образователното развитие на учениците. Училищата, които обучават деца от семейства с ниско образование, с проблеми с българския език и други неблагоприятни фактори, не бива да се притесняват, че ще бъдат в по – неблагоприятно положение. Напротив, добавената стойност, която те дават на всяко дете, ще бъде отчетена.
Въвеждането на такава система може да се случи в рамките на 6 до 12 месеца. Това ще е решение на новото ръководство на МОН.
3. Дигитализация: тя трябва да бъде разбирана извън осигуряването на устройства и интернет. Дигитализацията включва това, но също и провеждането на персонализирани обучения за учениците. Как ще бъдат подсигурени?
– Вариант 1: подсигуряване на повече учители в по-големите паралелки, за да може един учител да работи с максимум 10 деца
– Вариант 2: въвеждане на изкуствен интелект, който да подпомага работата на учителя по отношение на идентификацията на потребностите на всяко дете и подбора на материали за индивидуална работа.
4. Много е важно да се активизира механизмът за обхват. През изминалата година той се „счупи“. При предходните години полицаи, социални работници и други специалисти участваха заедно с учителите в издирването и връщането на липсващите ученици. След пандемията педагозите и образователните медиатори бяха оставени сами в това усилие.
5. Квалификацията на учителите трябва да се повиши, за да могат да изведат децата на друго технологично ниво – прилагайки съвременни методи на обучение и приложение на STEM центровете.
6. Намаляване на професионалното прегаряне и стреса чрез въвеждане на специалисти, които да подпомогнат работата на учителите.
Министърът категорично не подкрепя отпадане на НВО за 4 и 10 клас. Провеждането на външно оценяване е много важно за измерването на качеството на образование в самото училище. “Възможно е да се обсъди възможността за промяна във формата на самия начин на провеждане, с оглед минимизиране на стреса и то да бъде максимално щадящо за децата.”
Източник: amalipe.bg
Снимка: photl.com