Как да бъдат обучавани запознатите с технологиите деца безопасно да се движат в цифровия свят? В Германия това става, като се включват тийнейджърите.
Един ден неотдавна 18-годишната Шантал Хюбен се изправи пред група петокласници и ги прикани да обсъдят програмата за съобщения „Уотсап“ (WhatsApp), която повечето от тях използват, за да участват в групов чат на своя клас. Те говориха за теми като тормоза в киберпространството и кой материал е подходящ за публикуване.
„Мнозина всъщност още не си дават сметка какво въздействие могат да имат техните съобщения върху другите“, казва Хюбен, облечена изцяло в черно, с изключение на белите маратонки. „Ние ги учим да не публикуват нищо лично в чата на класа, да не пращат снимки, които са на други хора, и да не обиждат никого.“
Срещата в средното училище „Борбек“ в западния германски град Есен е част от обширна програма, при която тийнейджъри учат по-малки ученици как да действат безопасно и разумно в интернет. Когато станат по-големи, те също така участват в семинари по въпроси, свързани с авторските права в медиите и съобщенията със сексуално съдържание, а в края на осми клас полагат изпит за получаване на ламинирано „мобилно разрешително“, което им позволява да използват своите смартфони в определено време в училище.
Изпитът включва 10 въпроса с избиране на отговор от няколко възможности. В един от тях се пита какво да направиш, когато някой изпрати по „Снапчат“ (Snapchat) смущаваща снимка, принадлежаща на съученик. Отговорът, разбира се, е да не препращаш снимката на други.
Над две трети от децата в Германия имат смартфони до 11-годишна възраст и подобно на връстниците по целия свят много от тях са стресирани от огромния брой съобщения, които получават, и не знаят как да постъпват с неподходящи и вредни публикации.
Като се има предвид, че много родители и учители нямат цифрови умения и не могат да усетят какво значи да си израснал със смартфон, германските власти са решили, че образованието между самите ученици е най-добрият подход.
В „Борбек“, което има около 1000 ученици и е смятано за едно от най-модерните училища в Германия, когато става дума за преподаване на цифрови умения, има 32 ученици, които преподават в програмата „Медийни скаути“. „Ние сме и ученици, затова сме като приятели и примери за подражание за по-малките деца, което определено ги мотивира да се учат от нас“, казва Хюбен.
С тази програма Германия изпреварва много други страни, в които „медийните умения“ често се преподават от учителите и се отнасят повече до това как да се четат или гледат новинарските медии, отколкото до личното влияние.
Тя е създадена през 2011 г. от обществените власти в западната провинция Северен Рейн-Вестфалия. В Германия образованието се управлява от 16-те отделни провинции в страната и сега 11 от тях са създали подобни програми в стотици училища.
В Северен Рейн – Вестфалия засега 766 училища участват в програмата за медийни скаути. Над 3120 гимназисти са обучени за скаути, а около 1500 учители действат като наставници, за да помагат на децата да израстват като зрели граждани на кибернетичния свят.
„Би било прекрасно, ако във всяка гимназия има медийни скаути“, каза Свен Хулвершорн от управлението по медийните въпроси в западногерманската провинция, което ръководи програмата за медийни скаути. „Още не сме стигнали дотам, но работим по това.“
Наред с обучаването на децата как да се справят с ежедневното напрежение от цифровите комуникации, експерти в Германия са съгласни, че е необходимо те да бъдат подготвяни как да се защитават от онлайн тормоз, сексуални хищници или фалшиви новини.
„Първоначално имахме пълна забрана на телефоните в нашето училище“, обясни учителката Вера Сервати, която е наставник на медийните скаути в гимназия „Борбек“. „В действителност обаче медиите са основен елемент от живота на учениците. Ако училищата не им помагат да се оправят с медиите, а родителите също не оказват никаква помощ, тогава как децата да се научат да се отнасят отговорно към цифровия свят?“
Програмата е по-добре развита, отколкото в много други страни. В Съединените щати много училища не подкрепят напълно обучаването на ученици от ученици по въпросите на социалните медии, казва Лиз Колб, която преподава образователни технологии в Мичиганския университет.
Федерална програма изисква училищата в САЩ да преподават подходящо поведение в интернет, но това се прави от учителите и макар някои училища да предлагат обучаване на ученици от ученици, то не е в такъв мащаб като в Германия.
„Училищата до голяма степен търсят свои начини, защото всъщност няма твърда разпоредба да имат определен учебен план или конкретни цели“, каза Колб от САЩ. „Това определено е необходимо и училищата виждат, че е необходимо, просто не знаят как да го вкарат в и без това препълнения учебен план, който имат.“
В гимназия „Борбек“ медийните скаути преподават по няколко часа на петокласниците как да не позволяват Уотсап да обсеби живота им. Наред с практични хитрости като изключване на настройките, позволяващи на изпращача да разбере дали съобщението е прочетено, по-големите ученици също така разговарят с петокласниците за това да се научат как да си почиват от своите смартфони.
След края на семинара на Хюбен 11-годишният Симон Шаренберг изглеждаше успокоен. Той каза, че често се чувства погълнат от стотиците съобщения, които получава всеки ден по „Уотсап“, повечето от тях от съученици в груповия чат на класа. Той се чувствал длъжен да ги следи всичките от страх да не изпусне важна информация за домашните или училищните дейности.
Шаренберг каза след семинара за Уотсап, че се чувства по-уверен да си почине от съобщенията. „Ще оставя телефона си в кухнята, когато се прибера у дома от училище“, каза той, обяснявайки новата си стратегия. „Преди да си легна, ще проверя всички съобщения. Ще отговоря обаче само ако наистина смятам, че е необходимо.“
Източник: dnevnik.bg
Снимка: pixabay.com