За миналата учебна година 12 000 деца са отпаднали от училище. В същото време други 10 000, които изобщо не са попадали в образователната система, но са установени от институциите, не са могли да бъдат записани. Това стана ясно на среща в МС за изпълнението на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на ученици.
Министърът на образованието Красимир Вълчев призна, че има увеличаващ се брой на децата от семейства без отношение към образованието, които не осигуряват присъствието им в училище. Той напомни, че през изминалата учебна година съвместните екипи на институциите са идентифицирали 200 000 деца, които не са регистрирани в системата на образованието, като близо 70% от тях са в чужбина. Близо 10 000 деца са открити, но въпреки усилията не са били записани да учат. Има и около 17-18 000, за които няма никаква информация, включително и дали са в чужбина, става въпрос предимно за деца в големите градове.
Зам.-министърът на образованието и науката Деница Сачева напомни, че ще има обмен на информация между държавите от ЕС за движението на децата, които следват родителите си при трудовата миграция. Водени са разговори с Германия за осъществяване на пилотен проект. С подкрепата на гранична полиция ще се работи да се установи кои деца живеят трайно в чужбина и дали посещават училища в други държави.
Преждевременното отпадане на деца и ученици от училищната система е една от най-големите обществени загуби, които можем да претърпим. Toва каза министърът на образованието Красимир Вълчев на пресконференция след провеждането на Координационното звено по Механизма. Задачата пред нас е да мобилизираме в максимална степен институционалните ресурси през следващите месеци в навечерието на учебната година, но вече в по-голяма степен и през учебната година. Много по-фокусирани ще бъдат усилията ни в следващата кампания, тъй като до голяма степен сме идентифицирали децата, знаем кои са в чужбина, знаем кои не са открити и продължаваме да ги търсим, знаем кои са рискови – такива, които са включени в образователната система, такива, които още не са включени, и такива, които са включени, но не посещават редовно училище“, обясни Вълчев.
Министърът на образованието посочи, че разчита в най-голяма степен на учителите, на социалните работници, на полицаите, на служителите в общините и на служителите в регионалните управления. „Те са тези хора на терен, които могат да свършат най-голяма работа и да ни помогнат да се справим с тази задача, която е едно от най-големите ни социални предизвикателства. Ситуацията е ясна, имаме увеличаващ се брой на децата от семейства с липса на отношение към образованието, семейства, които не осигуряват присъствието на децата си в училище, не чувстват това като свое родителско и нормативно задължение или изобщо не знаят за него. Противодействието на това е единствено многогодишна и многодневна работа на институциите, която да включва всяко едно дете. Крайната цел е ясна – всяко дете да бъде в образователната система, да придобие ключови компетентности, да има базова грамотност, да завърши училищно образование. Преждевременното отпадане на деца и ученици от училищната система е една от най-големите обществени загуби, които ние можем да претърпим като общество. Ако днес не положим тези усилия, след 20 години ще трябва да полагаме два пъти повече“, каза още Вълчев.
Източник: в. Дума, focus-news.net
Снимка: freeimages.com