До 3-годишна възраст децата не трябва да ползват екрани, за да може да се развие езикът, речта и да се избегнат проблеми в по-късна възраст. Това препоръча логопедът и специалист по ранно детско развитие Ива Александрова. “Около третата година добре развито дете, при което не се наблюдават нарушения, може да започне гледане – около 10-15 минути в присъствието на възрастен, който обяснява и държи детето в реалността”, добави тя.
“Тенденцията, която сега се вижда от цялото общество, всъщност започна преди 5-6 години – в логопедичните кабинети започнаха да се появяват деца, навършили 3 години, които изобщо не говорят. Сега вече има и 4-годишни, понякога и 5-годишни”, посочи Александрова. Tя препоръча на родителите – ако видят, че детето не казва първи думички до година и половина максимум, да се обърнат веднага към логопед. Децата трябва да проговорят в края на първата година, посочи Ива Александрова и обясни, че процесът започва, когато детето имитира възрастния, който му казва думичка. Поставянето на децата пред екран не позволява те да се научат да правят тази имитация, предупреди тя.
“Когато гледа филмчета, детето стои на едно място – това е един от големите проблеми, защото децата учат, развиват се през движението. Когато го няма родителя, който да насърчава движението, да показва как отваряме – затваряме устата, няма как детето да проговори, гледайки телевизия”.
По думите й обаче екранното време е само една от причините за късното проговаряне при децата. Друг проблемен феномен в последните години е преобгрижването: “Децата толкова са преобгрижени, че ние задоволяваме всяка тяхна нужда още преди те да могат по какъвто и да е начин да я изразят. Ние не ги караме да говорят, ние ги преобгрижваме.”
Децата не се движат – посочи друг проблем специалистът. Тя подчерта, че движението стои в основата на ранното детско развитие. “Ако искаме здрави деца, те трябва да тичат, да викат, да скачат, да се търкалят. Истински ме плаши децата, които не могат да играят, коментира още Ива Александрова.