Материалът е публикуван на личната фейсбук страница на Надя Кожухарова, психолог, който повече от две десетилетия работи и като координатор на програми за превенция и подпомагане на жертви на трафик на хора към фондация „Анимус“ и международната асоциация „Ла Страда“.
2001 – 2002 г. Историята на Националния телефон за деца (НТЛД) започва като идея още със създаването на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) и нейната първа председателка г-жа Ева Жечева, за която е напълно ясно, че в България е нужен специализиран телефон, на който децата да се обаждат и да споделят проблемите си.
2002 – 2009 г. За да реализира тази идея, следващата председателка, г-жа Ширин Местан, разпраща експерти в шест европейски страни, в които вече подобни телефони работят, за да научат най-доброто от тях и българските деца да имат перфектен, съвременен телефон. Извършват се промени в Закона за закрила на детето и подзаконовите актове, за да се въведе европейски хармонизиран номер 116 111 в българската системата за закрила на детето. Лятото на 2009 г. ДАЗД обявява първия конкурс по ЗОП за работа на НТЛД с техническо задание и конкретни изисквания към доставчика.
През 2009 г. телефонът става реалност и и.д. председател на ДАЗД г-н Христо Монов, подписва първия договор за опериране на линията с Фондация „Асоциация Анимус”.
2009 – 2012 г. Следващите три години по време на председателството си на ДАЗД г-жа Надя Шабани поема грижата за линията като приоритетна дейност. С нейна подкрепа се доизграждат структурата на линията и процедурите за работа.
2012 – 2013 г. Председателят г-н Калин Каменов полага персонална грижа за телефона и неговия екип и осигурява най-добрите възможни условия за работа.
2013 – 2016 г. По време на второто си председателство, г-жа Ева Жечева продължава приоритетната грижа за телефона като най-добрата система за бърза реакция при деца в риск.
2016 – 2018 г. са трудни години за НТЛД. Председателката г-жа Офелия Кънева подценява работата на телефона и се опитва да сведе услугата за деца в риск до кол център. Тя принуждава НТЛД да напусне сградата на ДАЗД (в МТСП). Телефонът не само губи помещенията си, а също и специално разработения софтуер, стабилната телефонна връзка, предоставена от държавната администрация, както и възможност за съхраняване на информацията на обезпечен сървър на министерството. На помощ на екипа на „Асоциация Анимус” идва Столична Община, която бързо отпуска помещение за телефона. С помощта на дарения от фирми и телефонни оператори телефонът се обезпечава технически в рамките на два месеца и продължава работа без нито един ден прекъсване.
2018 – 6.02.2020 г. Новата председателка, г-жа Елеонора Лилова, споделя убеждението, че НТЛД е неразделна част от ДАЗД и връща телефона в сградата. Междувременно в общественото пространство започва популистка кампания срещу участието на НПО в предоставянето на социални услуги за деца. Атаките са насочени конкретно към „Асоциация Анимус” като оператор на НТЛД. Договорът на „Асоциация Анимус” изтича непосредствено преди местните избори. Не е обявен нов конкурс за телефона по ЗОП, за да няма конфронтация между коалиционните партньори и да не се загубят гласовете на наплашените родители. Според договора, „Асоциация Анимус” може да работи при извънредни обстоятелства още шест месеца на телефона (до края на м. април). Междувременно се сменя социалният министър и се отменя Националният съвет за закрила на детето, който също би трябвало да се произнесе по казуса за НТЛД. На 06.02.2020 ДАЗД публикува решението си да „поеме” работата на НТЛД.
Снимка: pixabay.com