Тази статия е част от кампания на Национална мрежа за децата, която цели да помогне на родителите и младите хора да развиват умения за общуване с децата, да ги насърчават да проявяват положително отношение и да ги подкрепят. Авторът – Дани Колева, е програмен директор в Националната мрежа за децата.
Добре дошли в света на детето в най-ранна възраст! Преди да прочетете тази статия, помислете си за най-ранните си спомени, свързани със семейството. Какво виждате? Дали това е нещо или някой, който сте ценили, обичали, уважавали? Или пък е нещо, с което сте се гордеели?
Всички деца се нуждаят от взаимодействие, докосване, стабилни взаимоотношения, сигурна и здравословна среда, помощ при изграждане на позитивно мислене за себе си, качествена грижа от възрастни, комуникация, игра, четене и музика!
Децата се раждат с огромен потенциал за развитие и усъвършенстване на нервната система:
Нервната система на бебето започва да се сформира двадесет и пет дни след зачеването.
По време на бременността нервната система бързо се развива и до момента на раждането структурата на мозъка е вече налице и двеста милиарда неврони очакват да бъдат стимулирани.
По време на първата година мозъкът увеличава размера си три пъти, а до края на третата година 85 % от мозъчния капацитет за комуникация, движение, интелигентност и социални и емоционални връзки е вече развит. До десетгодишна възраст мозъкът ще е елиминирал онези части от мозъка, които не са били развити.
Всички бебета се раждат с едно и също количество неврони, но качеството на стимулирането, взаимодействието със средата и любовта на хората, които се грижат за тях сформират потенциала на детето.
От момента на раждане мозъкът се развива и поддържа чрез използването му. Колкото повече се активира една част от мозъка, толкова по-вероятно е това състояние на мозъка да се превърне в качество на детето.
Някои от нервните клетки са генетично свързани в невронни кръгове (програми), контролиращи животоподдържащите функции – дишане, сърцебиене, храносмилане и др. Огромен брой неврони обаче започват да се свързват помежду си като биологична основа, хардуер, на психическото развитие в процеса на общуване с хората, отглеждащи бебето.
Мозъкът е повече от физически орган. Връзките, изградени чрез емоциите и преживяванията от опознаването между малкото дете и хората, които се грижат за него, сформират основата за способността на детето да се привързва и да развива социално съзнание.
В заключение: Грижата за детето в най-ранна възраст има решаващо и продължително въздействие върху това как човек развива способността си да учи, да се обвързва емоционално и капацитета да регулира своите емоции. Изследванията на учените доказват, че мозъкът на бебе, което се отглежда в богата на стимули и общуване с възрастните среда, е видимо по-различен от мозъка на неглижирано бебе.
Много родители смятат, че през първите месеци няма смисъл да полагат усилия за развитие на бебето, но специалистите отдавна препоръчват стимулирането на умения за взаимодействие между дете и родител от първите минути след раждането.
Затова освен кърмене, витамин Д, регулярно извеждане навън и посрещане на нуждите от храна и сън на вашето дете, давайте редовно витамини „гушкане“, „четене“, „пеене“ и качествено време и общуване с вас!
Източник: dnevnik.bg
Снимка: rgbstock.com/just4you