Осигуряването на качествено и справедливо образование продължава да бъде голямо предизвикателство и съществува риск то да се влоши поради пандемията. Това е една от основните констатации в националния доклад за България, който е част от пролетния пакет за европейския семестър за 2022 г. Чрез документите Европейската комисия предоставя на държавите членки подкрепа и насоки две години след първото въздействие на пандемията от КОВИД-19 и в разгара на продължаващото нахлуване на Русия в Украйна.
Процентът на преждевременно напускащите училище е голям и съществува риск от влошаване поради пандемията. Той не се е подобрил през последното десетилетие и през 2021 г. е бил 12,2 % през 2021 г. (при средна стойност за ЕС-27 от 9,7 %). Процентът е особено голям сред групите в неравностойно положение, включително ромите, и в селските райони (23,7 %). Учениците в неравностойно положение често са концентрирани в училища, в които качеството на образованието и условията за учене са лоши. Въпреки предприетите мерки, включително с подкрепа от фондовете на ЕС, приобщаването на ромите в образованието продължава да бъде предизвикателство.
Образователните резултати са слаби, като почти половината от подрастващите в България не притежават основни умения. Социално-икономическият статус оказва силно влияние върху образователните резултати, сочат резултатите от Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), които са цитирани в доклада за България. В документа се посочва още, че пропуските в знанията, дължащи се на многократните прекъсвания на присъственото обучение и преминаването към дистанционно обучение, застрашават усилията от последните години за подобряване на образователните резултати и задълбочат неравенствата.
Посещаемостта на заведенията за образование и грижи в ранна детска възраст остава слаба и намалява. Социално- икономическите фактори, както и недостатъчният брой места в някои общини, оказват въздействие върху процента на участие (79.9 %), чиято стойност е под средната за ЕС (92.8 %). Процентът на деца под 3-годишна възраст, посещаващи официални заведения за детски грижи (15 % през 2020 г.), се е увеличил в сравнение с предходните години, но все още е доста под средния за ЕС (32.3 %). Въпреки постоянните усилия през последните години процентът на децата в неравностойно положение, включително децата от ромски произход, посещаващи официални заведения за детски грижи, все още е малък.
Снимка: freeimages.com