„Моля ви, изслушвайте мнението ни, все пак ние отиваме да се учим на неща, които ще са ни полезни в живота, а не безполезни неща.“.
Това е един от отговорите в Детска анкета, 2023 – непредставително проучване, което става част от експертния анализ на ежегодния ни “Бележник – Къкъв е средният успех на държавата в грижата за децата?”. Ето как изглеждат въпросите за автентичното детско участие в “Бележник 2023”.
Участие на децата I Оценка 3,11 (⬆)
И през последанат година власт, неправителствен сектор, медии и граждани продължават да нямат общо виждане за приоритетите и нужните политики в областта на детското участие. Това е причината да няма единен подход с активно участие на всички важни страни, а добрите практики да са единични усилия, предимно заради проактивността на гражданския сектор.
Страната не спазва своите ангажименти за подкрепа на детското участие, както и не е предприела мерки за гарантиране на ефективно и активно участие на децата на местно и национално ниво. Все още няма ясно осъзнаване в обществото колко критично важно е да бъдат посрещнати нуждите на децата и младежите от себеизразяване, както и мнението и позициите им по пряко и непряко засягащи ги теми да бъдат изслушвани и зачитани.
Децата остават слабо информирани за собствените си права, включително с основни документи като Конвенция на ООН за правата на детето. В голяма степен причина за това е липсата на достъп до разбираема за тях важна обществена информация.
Запознаването на учениците с правата на децата остава приоритет на неформалното образование, предимно подкрепено от неправителствени и граждански структури. Добър пример за това е разработването на рамка за учебна програма от предучилищна възраст до гимназиален етап в съвместен проект на Министерство на образованието и науката, UNICEF и Фондация „Заедно в час“. За съжаление, тази рамка не е залегнала в учебните програми на всички ученици и прилагането й се случва основно от учители, които проактивно търсят възможности и лично припознават бъдещите ползи от ефективното гражданското образование за българските деца. Все повече се очертава като приоритет създаването на нов алгоритъм за подбор на педагогическите кадри, който да поставя фокус върху уменията и нагласите на учителите за демократизиране на българското образование и по-ефективно овластяване на учениците.
Все пак се наблюдават усилия от страна на държавата по развитие на детските политики наблюдаваме. През 2022 г. активност проявиха Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) и Министерство на образованието (МОН), заедно с неправителствения сектор и международни организации. Беше проведена процедура за избор на членове на Съвета на децата към ДАЗД в 18 области в страната. В резултат – избрани са 33 нови представители, като двама от тях са от квотата на децата от уязвими групи и едно е представител на децата, получили международна закрила в Република България. МОН пък подкрепи създаването на Национален ученически парламент. Такъв е учреден в Пловдив с представители на ученическите съвети на десетки училища от цялата страна и с ключовото съдействие на асоциация „Голям Брат, Голяма Сестра – България“, както и с финансовата подкрепа на Европейската комисия.
Голям въпрос остава и липсата на механизми, които да поставят ученика в центъра на образователния процес, допитването до децата за нуждите им в класната стая и адресирането на тези нужди по ефективен начин, който да доведе до такива промени, които да дадат ясно доказателство на децата, че мнението им важно и чуто.
Сред препоръките на “Бележник 2023” в област “Участие на децата” са:
- Да се създадат работещи форми за дейтвително детско и младежко участие, както и обратна връзка от институциите към децата по изразеното мнение;
- Да бъдат създадени ясни критерии на национално ниво за подбор на нови кадри в предучилищното и училищното образование, включващи знания, умения и нагласи, свързани с детското и младежкото участие; да се осигури обучение на педагогическите специалисти за същността и смисъла на детското и младежкото участие;
- Държавата да поеме ясен ангажимент за представяне на институционалните решения и документи, пряко засягащи децата, на по-достъпен и разбираем за тях език, напр. Стратегията за детето, Стратегията за младежта, Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и ученето и др.;
- Да се създаде институция на детския омбудсман в България със структура за детско участие към нея.
- Държавата целенасочено да подкрепя съществуващи и бъдещи структури, чрез които децата да изразяват становища по документи, политики, програми, които ги засягат и механизъм за отчитане на мненията на децата – като новосъздадения Национален ученически парламент, ученически съвети и парламенти, структури на местно и общинско ниво.
Пълната версия на “Бележник 2023” може да разгледате тук.