Създаването на средищните училища и определянето на статута „защитено” училище безспорно са опити в образователната система да се създадат условия за достъп на всяко дете до училищно обучение. По правило „защитените” училища се намират в отдалечени и труднодостъпни населени места. Някои проучвания показаха, че наистина по-малките селски училища са по-пригодни да посрещат потребностите на децата от 1. до 4. клас, а в много случаи това се отнася и за учениците до 7. клас. В същото време е важно да има достатъчно механизми за финансиране, които да позволяват на малките „защитени” училища да предоставят условия за учене и за развитие на децата съизмерими с тези, предоставяни от големите училища. Тук обаче трябва да имаме предвид не само това, което се случва в рамките на здължителните учебни часове, а и това, което е важно за развитието на децата като цяло – т.е. една по-широка гама от услуги, до които децата в тези училища трябва да имат достъп. Защото смисълът на обучението е да се създават условия, които да улесняват преминаването на децата в по-горен клас или степен на образование и да увеличават равнището на представяне на учениците в училище. За да оцени Министерството на образованието, младежта и наукта ефекта на оптимизирането на училищната мрежа, наприемер, е важно да могат да бъдат проследявани резултатите, които показват в обучението си децата, които се обучават в „защитени” училища до един клас и резултатите, които постигат в следващите класове, след като се преместят в друго училище. Защото без сериозна подкрепа на малките училища, без сериозно проследяване на причините за отпадане от училище, постигането на две от конкретните цели на хилядолетието за развитие – 100% от учениците да завършват начален етап (4. клас) и 95% от децата да завършват основно образование – ще се окаже невъзможно. Въпреки политиките за формиране на финансово ефективни „елитни” училища.
Образование Новини
Най-четено
- Как ще завършат и как ще продължат учениците от десети клас? – въпроси и отговори26 юли 2019
- Кризата на психчното здраве при младежите се задълбочава от липсата на творчески предмети в училище2 април 2019
- Заниманията по интереси, финансирани от държавния бюджет: важни срокове и съотношения7 януари 2019
- Социални работници влизат в детските градини и училищата9 април 2019
- Годишното тематично разпределение на учебния материал отпада12 септември 2019
-