Що е банка, как се пише бизнес план за управление на фирма и какво прави лидерът. Това са само част от знанията и уменията, които ще се придобиват по “Технологии и предприемачество” от 1 до 9 клас. Повечето от новите учебни програми все още са на ниво проект и са качени за обществено обсъждане на сайта на просветното министерство.
Така “Технологии и предприемачество” става основният предмет, който ще подготвя децата не само за живота, но и за бизнеса. Другият са информационните технологии, които обаче се учат от 5 клас.
От “растения и животни” до комуникационни средства в първи клас
В часовете по “Технологии и предприемачество” първокласниците ще трябват да се научат да се грижат за стайно растение и домашен любимец. Традиционното изработване на изделия от хартия и текстил също присъства в програмата.
Деца ще трябва да познават уредите, които работят с електичество, както и начините за пестене на енергия. Освен това – да се научат да разпознават собствените си потребности като “нужда” или “желание”.
В учебното съдържание се споменава и за различни професии, като първокласниците ще трябва да разпознават и назовават машини, апарати и техника, с които се работи в тях.
Във втори клас ще се учат да шият
Шиене и изработване на модели на технически или архитектурни обекти са част от уменията, които трябва да придобият второкласниците по “Технологии и предприемачество”.
Децата ще трябва да се научат да използват електроуреди като прахосмукачка и сешоар. Те ще трябва и да свързват изразходването на парите в семейството със задоволяването на неговите потребности и желания.
Второкласниците ще се учат да посочват значимостта на всяка професия за общността, както и да познават местата, на които могат да се възползват от основни услуги – сервиране, подстригване и ремонт.
Ще готвят здравословно в трети клас
В трети клас учениците ще се научат да предлагат рецепта за приготвяне на здравословна храна. За да “навлязат в кухнята” на кулинарията, те ще се учат да ползват кухненските електроуреди, но по правилата за безопасност.
Третокласниците ще трябва да знаят какво е рециклиране и как се произвеждат различни продукти. Те ще трябва да правят разлика и между лична, частна и обществена собственост.
В четвърти клас ще учат да съхраняват информация
Учениците в четвърти клас вече ще трябва да могат да сготвят по лесна рецепта, както и да работят с различни уреди в дома като готварска печка, ютия, компютър и телевизор.
Децата ще се научат да познават устройства и начини за предаване, приемане и съхраняване на информация.
За първи път се въвежда и понятието “банка”, като децата ще трябва да се запознаят с информация как се съхраняват пари и как се предоставят кредити. Ще се изучава и ролята на данъците за осигуряване на обществените потребности. А четвъртокласниците ще трябва да дават примери за размяна на парите със стоки или услуги.
Как да подреждат работното място ще учат в пети клас
Освен да познават и спазват правилата за безопасна работа с ръчни инструменти и приспособления при разкрояване, очертаване, центроване, рязане, пилене, огъване и пробиване на отвори, по “Технологии и предприемачество” в пети клас децата ще се учат и как да подреждат работното си място.
Петокласниците ще трябва да познават и принципа на действие на шевната машина, пералнята, готварската печка и кухненския робот.
Учениците ще трябва да се ориентират в информацията за производството, съдържанието и годността на хранителните продукти.
Що се отнася до готвенето, от тях ще се иска да могат да правят студени салати, ордьоври и супи. Освен това – да знаят как да използват различните съдове и прибори.
Петокласниците ще трябва да могат да различават и видовете доходи и разходи в семейството. За първи път се въвеждат и знания по “икономически теми” – за недостига на ресурси.
В шести клас ще учат за електрическата инсталация
Учениците от шести клас ще трябва да познават предназначението и принципа на действие на електрически жилищни инсталации – осветителна, звукова, охранителна. Освен това по “Технологии и предприемачество” ще се учат да описват устройството и принципа на действие на пробивната машина (ръчна и електрическа).
Децата ще придобиват нови умения в кухнята – пържене и задушаване на зеленчуци.
За първи път те ще се запознаят и с електромера, водомера и топломера, както и какви са разходите за ток и вода.
Шестокласниците ще трябва да отглеждат плодове и зеленчуци и да познават начините за поддържане на хигиенна среда в малка ферма. За първи път се въвежда и понятието предприемач.
В седми клас ще учат как се прави фирма
Освен чертане, изработване на детайли от дървесина, приготвяне на ястия с комбинирана обработка и борба с вредителите по растенията, учениците в седми клас ще се учат да работят и с видеокамера.
За първи път по “Технологии и предприемачество” седмокласниците ще учат какво е фирма, как се организира работата в нея и как се прави бюджета й. Те ще трябва да могат да разкриват и силните, и слабите си страни при избор на образование, професия и кариера.
Що е то заплата в осми клас
В осми клас учениците ще се учат да познават основните финансови инструменти – кредити, акции, облигации. По “Технологии и предприемачество” те ще трябва да обясняват действието на непазарните сили върху търсенето, предлагането и работната заплата.
Ще се изучават и заинтересованите страни в бизнеса – местна и централна власт, конкуренция, синдикати, потребители, неправителствени организации. За целта трябва да се познават и нормативната основа, и видовете правни форми.
Осмокласниците ще трябва да аргументират и доказват пред екип предпочитанието си към форма за организиране на учебна фирма.
В девети клас ще развиват дейността на предприемача
По “Технологии и преприемачество” учиниците в девети клас вече ще четат закони, определящи стандарти и правила за защита на потребителите. Те ще трябва да знаят възможностите за въздействие върху пазарната цена, както и тези за защита на конкуренцията.
Деветокласниците ще трябва да обясняват участието на банките в стопанския живот.
За първи път ще се учат основните насоки от дейността на предприемача – генериране и реализация на идеи, поемане на риск, иновативно управление.
Учениците ще трябва да обясняват въпроси, свързани с интелектуалната собственост и авторските права, както и взаимовръзката между технология и ефективност на производството.
Ще се познава и инструментариума на маркетинга, както и КСО като “конкурентно предимство в глобалното общество”.
Учениците ще трябва да могат да дават идеи за рекламна брошура и рекламен плакат, както и да разработва бизнес план на фирмата. Те ще трябва да придобият и лидерски умения, както и умения за говорене пред публика.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com