Възможно ли е едно училище в беден квартал, в което учат дееца от 50 националности и не говорят основния език на преподаване в него, така да се промени, че всички ученици да започнат да постигат високи резултати?
Съдейки по българския опит, това е кауза пердута. На годишната конференция “Образование 2015” директорът на академия “Арк Елвин” във Великобритания Анабел Бейс обаче сподели опита си, който показва, че тази мисия е възможна. Тя заяви, че всичките й действия са водени от една цел – какво е най-добро за учениците й.
“Ние вярваме, че всяко дете може да успее, независимо от началната точка”, каза Бейс на конференцията, организирана от фондация “Заедно в час”. Преди една година независимият образователен инспекторат OFSTED във Великобритания определя училището като “неадекватно”. Местното правителство наема Анабел Бейс да създаде план за подобрение на училището и да поднови преподавателския екип, който не може да се справи с ниската мотивация и трудната дисциплина на децата.
Скоро училището заработва по новоприета програма за промяна на училищната среда и живота на учениците там. Академия “Арк Елвин” се ръководи от шест основополагащи принципа:
- Отлично преподаване.
- Познаване на индивидуалните особености на всяко дете.
- Поддържане високи очаквания към всяко дете.
- Осигуряване на повече време за учене.
- Засилен фокус върху основополагащите предмети (английски и математика).
- Култура на поведение.
Училището използва различни инструменти, за да постигне целите си:
- планиране на уроци – всеки учител планира часовете си в 4 части по предварително зададена рамка;
- наблюдение на уроци – взаимните посещения се използват за поддържане на високото ниво на преподаване.
- предварително установени правила – подписва се договор между ученици, родители и училището с ясно описани задължения и права;
- инструменти за отчитане на резултати – въведени са системи за проследяване присъствието на учениците в училище, както и на техните академични постижения;
- позитивни стимули – въведени са награди и поощрения при повишаване на резултатите, както и при проява на поведение, което е в синхрон с ценностите на училището.
Всички тези принципи и инструменти в училището се основават на един единствен постулат – нищо друго няма значение, ако не предоставя качествено образование.
За да постигнат това и за да стигнат до всяко едно дете в училището, независимо от майчиния му език, учителите използват всякакви иновативни практики – от спорт до музика, игри и различни ролеви игри.
Според Бейтс тези принципи и тактики могат да бъдат използвани във всяко училище по света. Те са напълно приложими и в българските условия, където все по-често има сблъсък с предизвикателството на интеграция на децата от различен етнос или с нисък социално-икономически статус, отбелязват от “Заедно в час”.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: photl.com/ studio cl art