Всички присъствени учебни занятия отново са прекратени и децата учат пред компютрите. Това коства неимоверни усилия на родителите, които в едно и също време трябва да организират своите служебни задачи и дистанционното обучение на своите деца, особено малките в предучилищен и начален етап на образованието. Някои изпитват сериозни затруднения да подсигурят друг възрастен, който да се грижи за детето в работните часове на деня. Платените отпуски са изчерпани още при предното затваряне, а неплатените водят до затруднения за покриване на текущите разходи за едно домакинство.
Докато през летния сезон и есента нещата бяха сравнително спокойни, с поредния локдаун тревожността у хората стремглаво нараства, последвана и от съмненията, че ситуацията няма да е за 3 седмици.
Често съветвам родителите, че е добре достъпът до електронни устройства на децата да е ограничен, защото това може да е увреждащо за здравето и равитието на детето, казва психологът Лучия Таскова. До вчера всички в образователната система бяха на това мнение, а днес все повече учители, обзети от страха, настояват за онлайн обучение, което именно води до часове престой пред компютър или таблет за децата.
Прекомерното използване на екрани в предучилищна и начална училищна възраст води до проблеми, свързани с вниманието, концентрацията, дори и поведението. Увеличават се депресиите и нивата на тревожност сред децата. А, ако говорим и за видеоигрите, често може да се забележат и по-чести агресивни прояви.
Количеството време, прекарано от предучилищна възраст пред екран, е свързано с последващата поява на проблеми с вниманието, концентрацията и поведението. В сравнение с деца с по-малко от 30 минути на ден пред монитора, децата, които гледат повече от два часа на ден, са пет пъти по-склонни да развият клинично значими поведенчески проблеми и почти шест пъти по-вероятно да имат проблеми с когнитивните процеси. Освен това, децата, които прекарват пред монитор повече от два часа на ден, имат почти осемкратно повишен риск от изпълнение на критериите за хиперактивно разстройство с дефицит на вниманието, което само по себе си говори и за засилване на симптомите при децата с такива нарушения.
Прекомерното време пред екраните води до хронична раздразнителност при децата. Хронично раздразнителните деца често са в състояние на необичайно висока възбуда и могат да изглеждат уморени. Тоест, те са развълнувани, но изтощени. Тъй като хронично високите нива на възбуда оказват влияние върху паметта и способността да се концентират, тези деца по всяка вероятност ще изпитват затруднения в академичен план. Може би сега е по-логично твърдението, че дистанционното обучение е не дотам ефективно.
Не е изненадващо, че малките деца са по-чувствителни към електронните устройства, отколкото възрастните. Продължителното излагане на електроника създава сензорно претоварване, което може да разконцентрира детето и то да загуби фокус. Претоварването може да доведе до изчерпване на умствената енергия.
Канадски учени твърдят, че за дете на петгодишна възраст здравословните граници за време пред екран не трябва да надвишава 30 минути на ден. Повече от това може да повлияе и на доброто качество на съня. Излагането на електронни устройства десинхронизира биологичния часовник на детето. Това е резултат от екрана, който имитира дневната светлина и потиска мелатонина – хормона, който регулира цикъла на сън и събуждане в тялото.
Трябва да се признае, че е почти невъзможно напълно да се елиминира електрониката от ежедневния ни живот; неограниченото време на работа обаче носи повече вреда, отколкото полза. Регулирането и намаляването на времето за употреба е от полза не само за детето, но и за семейството като цяло. В крайна сметка, по-малкото време на екрана също прави път за установяване на по-силни и по-значими връзки с хората около нас. Много по-добре би било, ако времето пред екраните се замени с активен спорт.
Ново проучване на изследователи от University of British Columbia установява, че тийнейджърите, особено момичетата, имат по-добро психично здраве, когато участват в извънкласни дейности, като спорт и изкуство и прекарват по-малко време пред екрана.
Изследването, публикувано в научното списание Preventive Medicine, открива, че юношите, които прекарват по-малко от два часа дневно в развлечения в Интернет са по-удовлетворени от живота.
Те са по-оптимистично настроени и имат по-ниски нива на тревожност и симптоми на депресия, установяват изследователите.
Това е особено видно при момичетата, при които участието в извънкласни дейности дава още по-добро отражение върху психичното здраве.
„Въпреки че проведохме проучването преди пандемията на Ковид-19, констатациите са особено актуални сега, когато тийнейджърите вероятно прекарват повече време пред екраните в свободното си време, ако достъпът до извънкласни дейности, като спортни и художествени занимания, е ограничен поради Ковид – 19 “, посочва водещият автор на изследването Ева Оберле, професор в University of British Columbia.
Изследователите подчертават, че извънкласните дейности са важен фактор за психичното здраве на тийнейджърите.
„Намирането на безопасен начин децата и тийнейджърите да продължат да участват в тези дейности през пандемията може да намали времето, прекарано пред екрана, и да подобри психичното им здраве и благосъстояние“, допълва Оберле.
Проучването включва 28 712 ученици от 7 клас от 365 училища в Канада. Изследователите разглеждат ефекта от времето пред екрана, прекарано в развлечения, като игра на видео игри, гледане на телевизия, сърфиране в Интернет, използване на социални мрежи.
Отделно се проучва ефекта от участието в извънкласни дейности, и то на открито, като спортни и художествени занимания.
Изводите сочат, че съвсем малка част от тийнейджърите, които участват в извънкласни дейности, са склонни да се занимават с развлекателни дейности пред екрана в продължение на два или повече часа след училище.
Освен това участието в извънкласни дейности е свързано с по-високи нива на оптимизъм и удовлетвореност.
От друга страна по-дългото време, прекарано пред екрана (повече от два часа на ден) води до по-ниски нива на удовлетвореност, засилена тревожност и депресивни симптоми.
Освен това по-продължителното време пред екрана влияе по-негативно върху психичното здраве на момичетата, отколкото на момчетата.
И при момчетата, и при момичетата обаче психичното здраве е най-добро, когато участват в извънкласни дейности и прекарват по-малко от два часа дневно в развлечения пред екрана.
Източник: puls.bg
Снимка: pixabay.com