Тръгването на ясла или детска градина е труден момент, както за детето, така и за неговите родители. Някои мъници по-лесно се адаптират към промяната, докато на други им трябва повече време, за да свикнат с този нов етап от живота. В интервю за в-к “Посоки” Христинка Винева – учител в детска градина в Плевен разказва за този важен за децата преход. Тя е завършила “Предучилищна педагогика”, има сплотено семейство с две дъщери и говори с радост за професията си, защото както сама казва работи това, което иска.
– Г-жо Винева, какво трябва да е поведението на родителите преди да изпратят детето си на детска градина?
– Важно е те да бъдат спокойни и уверени. В противен случай детето ще долови безпокойството им и ще се разстрои още повече. Но не позволявайте сълзите и молбите му да надделеят и майката и бащата да го приберат у дома, за да не ходи на градина. Знаейки, че раздялата сутрин е трудна и за двамата, е хубаво да се създаде някакъв “ритуал” за сбогуване – въздушна целувка, прегръдка или нещо друго. Всичко това ще помогне на детето да разбере, че родителите му го обичат и че с нетърпение са очаквали прибирането му от яслата или градината. Това ще помогне на детето да се адаптира по-бързо и да не преживява толкова тежко раздялата си с мама всяка сутрин.
– Какъв е правилният подход към дете, което предстои да се отдели от дома и да тръгне на ясла или детска градина?
– Подходящ начин например едно дете да се подготви за тръгването на градина е като в дома, в който живее, родителите му канят връстници на малчугана на гости, за да се научи то да общува. Непременно трябва да му се обяснява колко хубаво е в яслата или детската градина, как там то ще намери нови приятели и най-вече ще научи много интересни неща, ще играе нови игри и ще се забавлява през цялото време. Важно е да се говори за тези неща достатъчно често и да се дават ясни и прости отговори на всички въпроси, които детето ще задава. И ако не се сети да попита само, в един момент трябва да се обясни например, че през това време вие няма да сте в детската градина, а ще го заведете и ще го оставите там да си поиграе малко, след което ще го вземете -ако вече е оставало самичко при баба и дядо без вас или пък при някое приятелче, обяснете, че и с детската градина е същото. Непременно детето трябва да е наясно,че никое дете не остава там постоянно и че винаги ще се върне вкъщи. Хубаво е също да се каже, че там има госпожа, която се грижи за децата вместо мама, пее, чете им приказки и им помага, когато имат нужда – да се облекат или да се нахранят.
– Как е най-правилно да се представят хората, които всъщност ще се занимават с децата и ще ги обучават в градината?
– Отново е важно родителите да бъдат максимално конкретни – а също и да се използват правилните названия. Учителката в детската градина е “госпожа”, а не “леличка” или нещо подобно. Обикновено идеята, че ще остане там самичко, не се приема добре от детето – това не е повод за притеснение, защото реакцията е напълно нормална, особено ако детето не се е отделяло от родителите. В такъв случай е хубаво детето да се тренира като се оставя с някого, например баба, дядо, татко или за кратко, като винаги се казва разбираемо за детските представи кога ще се върне майката или бащата при него.Това може да се каже, че е лесната част от подготовката за тръгване на детска градина.
– Какво ще кажете за навиците, които трябва да има детето за градина?
– Другият важен аспект от подготовката за тръгване на градина е създаването и затвърдяването у детето на относителна самостоятелност по отношение на нещата, които се очакват от него да върши само в градината. Детето в детска градина трябва да умее да се храни самичко, да се съблича, облича и обува самостоятелно, да не носи памперс, а да казва кога му се ходи до тоалетна.
– Какво е професионалното ви мнение за детските сълзи, които често взимат надмощие пред родителите и те отстъпват пред тях като спират децата си от градина?
– Това определено не е правилно. Родителят като такъв трябва да бъде по-твърд от детето и да не се поддава на подобна манипулация от негова страна. То разбира, че когато плаче, моли се или нещо подобно, с това то постига каквото иска и знае, че като се разплаче отново родителят ще го вземе и ще си седи вкъщи. Постепенно детето ще започне да иска и други неща по същия начин. В това отношение децата са много изобретателни.
– Какви трябва да са децата, които предстои да напуснат детската градина и започнат обучението си в 1-ви клас?
– Те ще бъдат вече подготвени за училище. Последната година ние водим нашите деца в дадено училище, за да видят чиновете, учебната дъска, шкафчетата и цялата обстановка, в която ще бъдат. Това се прави, за да се почувстват големи. Думата училище не е непозната за тях. Колкото до подготовката им за часовете, ясно е, че в началото, когато постъпят в детската градина, има деца, които са по-напреднали, по-будни, както и такива, които са по-срамежливи и притеснителни. Като цяло се развиват по различен начин. В края на седмата година децата се уеднаквяват.
Източник: в-к “Посоки”
Снимка: delfinche.com