Правителството прие на 22 октомври 2014 г. 2 национални стратегии – за насърчаване и повишаване на грамотността и за развитие на професионалното образование и обучение, съобщава Дневник.
Целта на първия документ е функционалната грамотност да се изведе като национален приоритет и да се гарантира сътрудничеството в областта на инициативите за ограмотяване, които да се реализират от местните, регионалните и националните власти, социалните партньори, учителите и родителите.
С втората стратегия се цели осигуряването на висококвалифицирани кадри за бизнеса, както и преодоляване ранното отпадане от системата на образованието на деца от социално слаби семейства и създаване на условия за преквалификация и професионална реализация на възрастни.
В стратегията повишаване на грамотността 2014 – 2020 година се обръща особено внимание на застрашените групи – тези, при които ниските доходи ограничават възможностите за учене и намаляват мотивацията, както и тези, при които езикът е съществена пречка за придобиване на образование. Поставен е акцент върху съвременните информационни средства и на ролята на учителите, за които е предвидена специализирана квалификация за съвременните методи на преподаване и диагностика на четенето.
Сред целите на стратегията са до 90% дял на обхванатите в детска градина деца от 4-годишна възраст до постъпване в първи клас и до 30% намален дял на 15-годишните ученици с постижения под критичния праг от PISA (при 39.4% през 2012 година).
Българските ученици във висока степен са постигнали необходимата базова грамотност, но все още немалка група от тях не притежават необходимата функционална грамотност.
Данните за България за дела на преждевременно напусналите училищната система са на равнището на средните за ЕС (12.5% за България при 12.8% за ЕС през 2012 г.).
Стратегията предвижда периодично провеждане на стандартизирано външно и вътрешно оценяване, които да дават ясна картина за постиженията на учениците, за нуждите от оптимизирането на методите на обучение и от осъвременяване на образователната среда.
Стратегия за развитие на професионалното образование и обучение
По данни на Министерството на образованието и науката през учебната 2000/2001 година общият брой на учениците в професионалното образование е 186 135, а през 2013/2014 година в тези училища се обучават общо 140 882 ученици. Тази тенденция според съобщението на Министерския съвет “налага предприемането на спешни мерки за стимулиране на учениците да се насочват към професионалното образование”. Стратегията цели, от една страна, да се осигурят висококвалифицирани кадри за бизнеса, а от друга – да се преодолее ранното отпадане от системата на образованието на деца от социално слаби семейства, както и да се даде възможност на възрастни да получат квалификация по определена специалност.
В стратегията е описано обучението чрез работа (дуално обучение), което се осъществява чрез партньорство между професионални училища, колежи или центрове за професионално обучение и работодатели.
Предвижда се и въвеждането на “защитени” професии като мярка за удовлетворяване на потребностите от работна сила. Заедно с повишаване на привлекателността на професионалното образование мерките предвиждат и по-добра квалификация и кариерно развитие на педагогическите кадри. Ще се увеличи броят на младите учители, за да се преодолее сега съществуващото застаряване на преподавателите.
Стратегията е съобразена с целите на стратегията “Европа 2020”. Средствата за изпълнението й ще се осигуряват от държавния бюджет чрез бюджетите на отговорните институции и чрез националните програми и/или чрез оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж”.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com/ywel