Вече повече от 10 години Национална мрежа за децата сигнализира на отговорните институции, че е необходима спешна и адекватна промяна в законовата уредба, така че случаите на насилие върху и между деца да бъдат отразявани в медиите с нужната етичност и разбиране към чувствителността на темата. През годините бяхме чувани с променлив успех от институциите и за съжаление все още е необходимо да напомняме, че е нужна активна държавна регулация, когато говорим за излъчването на кадри с насилие, свързани с деца.
Национална мрежа за децата изпрати позиция до Иван Ченчев, председател на парламентарната комисия по въпросите на децата, младежта и спорта, по повод случаите на насилие и медийното разпространение на кадри на насилие над и между деца.
С нея заявяваме подкрепа на позицията, представена в писмо на екипа на 51 СУ „Елисавета Багряна“, София, във връзка с пострадал техен ученик и публикуването на видеоматериал, отразяващ сцени на насилие върху дете.
Категорично се противопоставяме на излъчването на кадри на насилие в българските медии и в интернет пространството. Смятаме, че публикуването на подобни видеоматериали пряко нарушава правата на децата, създава сериозни рискове за здравето и развитието им и противоречи на международните и българските етични стандарти за отразяването на теми, касаещи деца.
Въпреки че многократно сме подавали сигнали за нарушаването на законовите и етичните норми при отразяването на случаи с насилие върху деца, излъчването на подобни материали продължава. Все по-тревожен е фактът, че подобно съдържание напълно безпрепятствено и практически без реакция се публикува в интернет пространството, след което бива разпространявано и в телевизионни предавания и новини, както и в онлайн платформите им.
Припомняме, че всяко показване по телевизия, отпечатване на снимка, преглед на видеоклип на акт на насилие, при който има пострадало дете, причинява т.нар. „вторична виктимизация“, при която децата изживяват повторна травма от инцидента, нерядко са отхвърляни и стигматизирани от връстниците си и от обществото, преминават през чувства като гняв, объркване и срам.
От друга страна, разпространяването на подобно съдържание води до загуба на чувствителност към насилието и в крайна сметка го умножава непрестанно. То възпитава у децата убеждение, че прибягването до насилие е нещо нормално.
Особено голяма е отговорността на онлайн медиите, които не следва да си позволяват да публикуват и поддържат видео и фото съдържание с насилие над деца.
Припомняме и необходимостта медиите да положат усилия за обучение на своите журналисти по основните принципи на етичното отразяване на деца. През годините има създадени много и адекватни документи, които предоставят информация по темата, сред които „Пътеводител на етичното отразяване на децата в медиите“, разработен от УНИЦЕФ и Асоциацията на европейските журналисти – България.
Използваме този случай, за да поискаме за пореден път предприемането на конкретни стъпки във връзка с:
- необходимите законови промени, които да гарантират регулацията на съдържанието на онлайн медиите и социалните медии по отношение на съдържание, което е потенциално вредно или опасно за деца, с фокус върху разпространението на кадри на насилие.
- актуализирането на сега действащите Критерии за оценка на съдържание, което е неблагоприятно или създава опасност от увреждане на физическото, психическото, нравственото и/или социалното развитие на децата, които са приети през 2011 и с малки изключения не са актуализирани по същество от тогава.
- усъвършенстване на механизмите за гарантиране на спазване на Критериите, включително подновяването на подписването на ежегодното споразумение между медийните доставчици, СЕМ и ДАЗД за защита на децата от съдържание, което е неблагоприятно или създава опасност за тях и което да гарантира, че правата на децата в медиите са спазени. Практиката до момента показва, че усилията са недостатъчни и че не е въпрос на единични случаи на нарушаването както на Критериите, така и на етичните правила.
- въвеждането на дигитално-медийната грамотност както като част от образователната програма, така и като част от подготовката на педагогическите кадри. Това включва знания и умения за безопасност в интернет пространството, включително предотвратяване на онлайн насилие. Това може да бъде обвързано и с предложението от екипа на 51 СОУ „Елисавета Багряна“ за включването на темата за дискриминацията и стигматизацията в образователната програма. Налице са доказано работещи практики и подходи, като например програмите на Националния център за безопасен интернет, член на НМД, които да адресират проблема и да дадат възможност както на учениците, така и на учителите, да обсъждат проблема и да приемат норми на поведение, гарантиращи спазването на основните човешки права.
За целта предлагаме за пореден път организирането на съвместна среща с Постоянната парламентарна комисия по културата и медиите, СЕМ, ДАЗД и представители на големите медии, на която да бъдат обсъдени поставените въпроси и предприети конкретни действия.
Снимка: unsplash.com