Промените в Закона за висшето образование позволяват да се определят приоритетни направления във висшите училища. Такива направления според всички проучвания за нуждите на пазара на труда са инженерните науки, природните науки и математиката, информационно-комуникационните технологии, педагогиката и аграрните науки.
До две седмици Министерството на образованието и науката ще оповести списъка с конкретните професионални направления за обществено обсъждане, като целта е да се приеме от Министерския съвет до края на март, за да послужи за подготовката на приема в университетите за следващата академична година.
Това обявиха на брифинг в МОН вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева и ресорният зам.-министър проф.Николай Денков.
Разписването на приоритетните направления отразява както демографската криза, така и диспропорциите между подготвяните от висшите училища кадри и нуждите на пазара на труда. В момента една трета от студентите завършват икономика и администрация и управление, докато дефицитите на пазара на труда са по-скоро за специалисти по инженерни науки и информационни технологии.
“Крайно време е университетите да спрат да произвеждат кадри, които не намират реализация и да държат студенти, само за да реализират приходи”, коментира министър Кунева. По думите й икономиката на страната има дефицити и образованието е един от начините те да бъдат преодолени.
Самото финансиране на висшите училища вече ще става на база качество. Ще се финансират по-добре онези професионални направления в университетите, които дават добри резултати. Оставяме на тях да преценят кои ще развиват. Досега рейтинговата система служеше за инструмент на кандидатстващите да преценят къде да учат, сега от нея е време да се възползват и университетите, каза още вицепремиерът.
Източник: teacher.bg
Снивка: freeimages.com