На 27-ми и 28-ми юни 2013 г., Институтът по социални дейности и практики (ИСДП) организира в Резиденция Бояна конференция на тема: „Чуй детето“.
На събитието участваха съдии, прокурори, представители на ДАЗД, АСП, на Омбудсмана на Р България, Върховна касационна прокуратура, общини и областни дирекции на МВР, на регионалните дирекции за социално подпомагане и отделите за закрила на детето, както и на неправителствени организации.
Целта на конференцията беше да се направи анализ на промяната в практиките на участие на деца в правни процедури, когато те са жертви или свидетели на престъпления.
Теми и основни изводи:
- Участие на деца в правни процедури – анализ на промяната, доц. Нели Петрова, председател на УСна ИСДП
Доц. Нели Петрова представи резултати от доклад „Участие на деца, жертви или свидетели на престъпления, в правни процедури. Анализ на промяната” относно тенденциите и развитието на политиката за дружелюбното към децата правосъдие за последните шест години. Дружелюбната към детето практика обхваща набор от усилия на екипа на ИСДП насочени към гарантиране на правата на детето чрез: намаляване броя на разпитите на деца, като допълнителни разпити се провеждат единствено при нови обстоятелства; осигуряване на дружелюбна към детето обстановка, която да не го стигматизира, чрез изграждане на специализирани помещения – „синя стая“; подготовка на специалистите, ангажирани в разследването, досъдебното и съдебно производство, закрилата на правата на детето; обучение на специален екип, улесняващ разпита на деца.
Акцент в представянето беше поставен на проблемите в подготовката на разпитващите и трудностите, които се срещат при провеждане на стандартен разпит на дете (неразбиране на въпросите, невъзможност за подреждане на разказа по време и място, риск от налучкване на „правилния отговор”, противоречивост на данните). Беше подчертана необходимостта от промяна в методиката и беше представена практиката на изслушване в специализирани помещения – „сини стаи”. На този етап специализираните помещения най-често се ползват при случаи на сексуално насилие над деца, но беше акцентирано, че те са подходящи и за изслушвания по граждански дела, медиирани срещи, за психологическа експертиза, подготовка за изслушване и разпити в досъдебна фаза. Бяха споделени предизвикателствата в използването на наличните специализирани помещения за изслушване (в градовете София, Пазарджик, Шумен, Пловдив, Видин, Стара Загора, Благоевград, Русе), сред които са – практиката е само пилотна; често ОЗД не се уведомяват при разпит на дете; към настоящия момент направените в сините стаи записи не винаги се ползват в съда, т.к. няма яснота за процедурите; някои професионалисти от системата на правосъдието считат, че няма практиката противоречи на действащия закон.
Организаторите информираха, че през април 2013 г. е сформирана работна група от ВКП, ДАЗД и ИСДП за изработване на механизъм за прилагане на стандартите.
- Примерът на медико-правните отделения, Aurelie Petit, Национално училище за правна закрила на младежта, Франция
Програмата продължи с представяне на система за разпит на деца, която функционира във Франция и примера на т.нар. Медико-правни отделения (МПО). Това са структури, които се задействат по заявка на правосъдната система и осигуряват спешен прием на деца жертви или при подозрение, че са жертви. МПО са местни структури със смесено финансиране, които осигуряват медицинска, психологическа и социална подкрепа, както и специализирано изслушване, като с това представляват пример за добро сътрудничество между системите на здравеопазването и правосъдието.
- „Приятелско към детето правосъдие”, документален филм
Практиката за изслушване в специализирано помещение беше онагледена и в документалния филм „Приятелско към детето правосъдие”. Филмът показва съдия, която аргументира позицията, че няма процесуални проблеми в действащото законодателство за използване на сините стаи, а зрителите разбират как на практика се използват помещенията.
- Форум-дебат „Възможно ли е участието на специалист в разпит на деца според действащото законодателство? Необходими ли са нормативни промени за въвеждането на практиката на изслушване в сини стаи?”
По време на форум-дебата беше правноаргументирана тезата, че настоящото законодателство дава множество възможности за участие на специалисти в изслужването на деца, но и редица текстове се нуждаят от доразвиване. От страна на полицията беше изказано съмнение, че изслушванията на деца-жертви могат да се сведат до 1, т.к. от момента на подаване на сигнала в полицията до уведомяването на прокуратурата трябва да се проведе поне 1 „свободен разговор” в полицията с детето. Представената теза бе, че специалистите, обучени за работа с деца (за изслушване), не са обучени да разследват, за да се стигне до извършителя и в този смисъл е необходима помощта на полицейския служител. От друга страна беше подчертано, че разследващите полицаи не са специализирани за работа с деца и често предпочитат да делегират разговорите на инспекторите от „Детска педагогическа стая” (ДПС). Категоричната теза на организаторите от ИСДП е, че трябва да има обучен експерт, с помощта на който да се проведе разпита, който трябва да има опит в работата с деца – може да е инспектор ДПС, прокурор и пр., но трябва да е обучен.
- Система за закрила на детето във Франция, Jean-Baptiste Serra, Национално училище за правна закрила на младежта, Франция
Представена беше френската система за закрила на детето, която насочва децата към 2 типа служби в зависимост от това дали са деца в риск (насочват се към Отдели за закрила на детето, които са местни структури) или са деца, извършители/заподозрени в извършване на престъпления (насочват се към Система за правна закрила на младежта, която е към Министерство на правосъдието). Бяха представени различните видове мерки, които се прилагат от 2-та типа структури, както и процедурите по закрила и правните процедури за деца от гледна точка взаимодействие между различните институции във Франция. Специален акцент беше поставен върху целта и функциите на Администрацията за правна закрила на младежта.
- Интегриран подход при работа с деца, преживели насилие, доц. Нели Петрова, Гергана Георгиева, ИСДП
Доц. Нели Петрова и Гергана Георгиева от ИСДП представиха модел на работа, базиран на интегриран подход за подкрепа на жертвата и цялото семейство, в което е извършено насилие. Подходът се основава на оценка, фокусирана върху нуждата на детето от подкрепа, както и върху специфичните му характеристики като участник в правни процедури. Освен с детето, ИСДП работи и с групови програми за родители, извършили насилие. В този контекст бяха представени 3 пакета от услуги: услуги за подкрепа на детето; услуги за приятелско към детето правосъдие и услуги за подкрепа на семейството. Предстои издаването на наръчник с подробно описание на 3-те пакета услуги. В рамките на презентацията беше подчертано, че за прилагането на интегрирания подход е необходимо да се изработи механизъм за смесено финансиране на социалните услуги, както и за оценка на добрите практики, които се развиват в рамките на редица пилотни проекти с оглед осигуряване на устойчивост и репликиране на наличните модели.
- Детското участие в контекста на превенция на насилието над деца, доц. Нели Петрова, Елена Манасиева, Гая Савчева, ИСДП
Организаторите представиха работата с подхода „резилианс” за превенция на насилието над и между деца в училище, която се осъществява в рамките на проект „Биен третанс” в 4 училища в страната. Беше представен и филма „Доброто отношение в училище”, изработен в рамките на проекта.
Снимка: sapibg.org