Коронавирусът е трудно отличим от сезонния грип
Интервю с доц. д-р Рада Маркова
Доц. д-р Рада Маркова е завършила медицина в Медицински университет – Варна като „Златен Хипократ“ на випуска. През 2004 г. придобива специалност по детски болести, а през 2011 г. – по детска пулмология. Провеждала е специализации в САЩ и Австрия. Д-р Маркова има магистратура по бизнес администрация и здравен мениджмънт – УНСС. От самото начало на кариерата си работи като педиатър в Университетски детски клиники – първоначално в болница „Св.Марина“ – Варна, а впоследствие – в Университетската детска болница – София , където последователно е специализант по педиатрия, ординатор, асистент и главен асистент. Има стаж в Клиника по неонатология – СБАЛДБ, Интензивен сектор – СБАЛДБ , а последните 15 години – в Клиника по педиатрия на УМБАЛ “Александровска ” – София. През септември 2012 г. доц. д-р Рада Маркова става управител и идеен основател на МЦ Първа детска консултативна клиника – София.
Какви съвети от позицията си на педиатър бихте дали на децата в училище и техните родители – как да се справят с тази нова ситуация и условията на карантина?
Аз самата съм майка и лекар, според мен с общи усилия ще се справим с присъственото обучение тази година и то следва да продължи при спазването на всички противоепидемични мерки. То е особено важно за психо-емоционалното състояние на децата, което доста пострада последната половин година,
Съветите ми са няколко: децата да си мият често ръцете с вода и сапун, при първи симптоми на неразположение да останат вкъщи, по възможност повече занимания да бъдат на открито. Мисля, че тези три изисквания за детските колективи са достатъчни за предпазване от инфекции.
По отношение на маските, въпреки че децата са доста изпълнителни, съм малко скептична за хигиенното им състояние в края на деня, след игра и редицата часове в клас. Все пак те намаляват възможността за разпространението на вирусни инфекции в затворени пространства.
Как да различим коронавируса от сезонния грип?
Трудно, да не кажа, няма да са различими. Въпреки фините разлики по отношение на някои симптоми като: вкусови възприятия, мирис, гърлобол, суха кашлица, Ковид 19 инфекцията и грипната инфекция ще са доста сходни по протичане. За нас ще е важно да диференцираме сезонния грип по причина, че има специфично антивирусно лечение. Другите състояния ще бъдат категоризирани като „вирусни инфекции“, ще се лекуват симптоматично, само най- тежко протичащите ще бъдат диагностицирани или хоспитализирани.
Какво ще стане, ако едно дете се зарази едновременно от сезонния грип и коронавирус?
Теоретично е възможно, но малко вероятно. Най-често са налице ко-инфекции вирус – бактерии, но е възможно и такава комбинация. Ще е налице сериозно предизвикателство за имунната система на организма и проблем в случай на бактериални усложнения.
Има ли световни изследвания – колко деца средно заразява едно дете вирусоносител в училище?
Не. Ясно е, че има деца, които не заразяват никой друг, а има и т.нар.“супертрансмитери“, които могат да заразят десетки хора. Засега не е ясно защо и какво определя тази „заразност“. Не бива да се гледа на децата като на „ходеща зараза“, много е индивидуално.
А Министерство на здравеопазването планира ли проучване на процента позитивни и заболели след контакт с позитивен ученик или учител в училище?
Според мен колкото и РЗИ да се стремят да обхванат контактните лица , това е трудно постижимо и при евентуално нарастване на броя на болните ще е невъзможно. Много е важна личната дисциплина и отговорност. Не ми е известно да се планира подобно проучване.
Има опасност децата да влизат от карантина в карантина – как ще се отрази това на здравето им?
Да, има такава опасност, затова апелирам към хората за задържане на симптоматични деца в дома, не е нужно изследване на всяка цена, само при липса на бързо подобрение. Останалите деца при подобрение си отиват в клас.
Карантината в България за вирусоносители и контактни е 14 дни, а във Франция официално я намалиха на 7 – има ли основание и в България да се мисил за това по отношение на учениците?
Според мен има основание за това, дори и за една седмица тези, които са симптоматични, ще се проявят, това ще улесни останалите за присъствено обучение. Тази зима основният товар ще падне на родителите с евентуално онлайн обучение. То не може да се случи без наличие на родител в дома, което е сериозен проблем за работещите семейства.
Маската може ли да бъде вредна за детето, ако не е достатъчно чиста?
Би могла, но децата са в кратък период от време с нея, когато са в коридорите, в класните стаи и по време на занятия – не са. Ние, родителите, следва да се грижим за чисти маски и наличие на резервни за децата.
Имате ли случаи на деца, които тежко изкарват вируса или преобладаващо са безсимптомни или с леки симптоми?
Слава Богу, преобладаващият брой деца са с леко протичане или безсимптомни. Нямаме тежки деца, не ми е известно и от колегите в детските интензивни отделения за подобни пациенти.
Има ли протокол за лечение на деца от коронавирус и какво включва той?
Има, той включва основно витаминотерапия, течности, рехидратация, антибиотик при влошаване, кислородотерапия при нужда.
Каква е основната ви препоръка по отношение на храненето на децата във връзка с настъпващия грипен сезон и коронавируса?
Обичаен режим на живот и хранене, всяко дете има любими храни и да настояваме – всяко ще консумира според своето желание. Трябва да предлагаме на децата домашна храна, повече плодове, витамини за зимния сезон ( мастно разтворими), разходки, спорт. Всичко останало като при всяка друга вирусна инфекция е въпрос на взаимоотношения вирус – макроорганизъм.