Безопасността на учениците и учителите е безспорно първата задача, за която трябва да се подготвят училищата в условията на продължаваща COVID криза. На учителите се пада отговорността да вдъхнат на възпитаниците си спокойствие и ентусиазъм в трудното начало на учебната година. В същото време самите те трябва да свикнат с още една голяма промяна, която ситуацията в последните месеци донесе – отсега да мислят и да се подготвят за онлайн бъдеще, ако или когато им се наложи да прескачат в дигиталната реалност, и да осигуряват качествено обучение и на двете места.
Преди началото на годината Министерството на образованието и науката разпрати на учебните заведения препоръчителни идеи и решения, от които всяко училище избира, за да създаде ред как да се действа в случай на заразен с коронавирус ученик или учител, когато целият клас трябва да премине към дистанционно обучение. „Дневник“ потърси училищни директори и учители, които разказаха за това как са организирали началото на новата учебна година присъствено и дигитално, как самите те се подготвят и какви затруднения срещат.
Да разделиш на живо и да събираш онлайн
„Главната цел е да осигурим максимално безопасни условия и за ученици, и за учители. Имаме вече почти всичко – купихме термокамера висок клас, имаме дезинфектанти, техника“, разказа директорът на 164 гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ в София Зорница Йончева. Подготвена е и реорганизация на пространството, което в случая не е лесно, защото в една сграда се помещават две училища, които делят един физкултурен салон.
Най-голямата трудност, която Петя Янева, директор на СОУ „Неофит Рилски“ в Долна баня,
предвижда, е ограничаването на контактите между учениците: „Децата са емоционални, търсят естественото общуване, не се замислят за последствията от действията си. При режим на работа с различни междучасия е много важно всеки клас, който е в почивка, да бъде подсигурен с учител, който не е в час и който да отговаря за децата. Това е изключително предизвикателство.“
Точно обратен е проблемът онлайн – как да събере учителите и техните възпитаници заедно. Всичките й колеги вече са преминали обучение за работа в електронна среда и с електронни платформи. За всички учители са осигурени лаптопи и всички са регистрирани в различни електронни платформи.
На много места като в СОУ „Неофит Рилски“ в Долна баня учениците нямат устройства и ръководството търси възможности да ги подсигури. Медиаторите към училището също са в готовност всекидневно да им предават материали, подготвени от учителите, уверява директорът.
За учителите най-трудното предстои
Наред с обичайните предизвикателства като разпределения, избор на учебници, помагала и т.н. подготовката за настоящата учебна година изисква да помислим и за други тематики, вземайки предвид епидемичната обстановка, обобщава подготовката си за новата година Росен Ралчев, учител по география в столичната испанска гимназия.
Посочва като основна трудност, че преподавателите се подготвят за начало в присъствена среда, но трябва да са готови още от първия ден за преминаване в електронна среда на обучение. Това по думите му предполага извършването на много повече дейности като създаване на виртуални класни стаи, включването на учениците в тях, запознаване с новите функционалности на платформите, та дори и помощ на колеги, които се справят по-трудно с информационните технологии.
По думите му тези дейности преди са били неглижирани от много от преподавателите, а от средата на миналата учебна година са били извършени от всички: „Сега нямаме право да губим време при вече започнал образователен процес и сме длъжни да подходим двупланово – както за образователен процес във физическа среда, така и във виртуална.“
Росен Ралчев прогнозира, че истинските трудностите за училищата ще започнат след 15 септември, когато трябва да приложат всички противоепидемични мерки на практика. Тогава ще са необходими много усилия за създаване на безопасна среда в училище за всички – учители, ученици и техните семейства. „С успешния опит, придобит през изминалата учебна година, поне в нашето училище, считам, че преминаването в електронен формат на образователния процес ще бъде плавно, балансирано и сравнително лесно за изпълнение. Големите предизвикателства ще са в реалната – присъствена, среда на обучение“, каза учителят.
Благовеска Герасимова, учител по български език и литература в училището в Долна баня, казва, че за да си помогне за евентуално превключване към електронно обучение, си подготвя уроци, които да може да изпраща на учениците в различните електронни платформи.
Тя следи учителски групи в социалните мрежи, в които учители по различни предмети отдавна вече обменят опит и си помагат с ресурси. Оттам си набавя материали, които биха били от полза за нейните ученици.
А и след началото на учебната година смята да продължи да работи с учениците и в електронните платформи, за да им бъде и на тях по-лесен евентуалният преход към електронно обучение. Домашни работи, тестове, презентации в електронна среда могат много добре да се съчетаят с традиционния учебен час, казва учителката.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: pixabay.com