Европейската комисия публикува доклад за България: Мониторинг на образованието и обучението.
Обзорът за 2019 г. се основава на най- актуалните количествени и качествени данни, за да представи и да направи оценка на най-важните нови и съществуващи мерки на политиката във всяка държава — членка на ЕС.
Усилията за модернизиране на системата за образование и обучение продължават, но подобряването на нейното качество, приложимост за пазара на труда и приобщаващ характер продължава да бъде предизвикателство, се казва в доклада.
Демографските тенденции и увеличаващият се недостиг на умения означават, че България трябва да инвестира повече в квалификацията на своята настояща и бъдеща работна сила.
Делът на преждевременно напусналите образованието ученици и млади хора намалява спрямо 2009 г. (от 14,7% на 12,7%), но все още е над средните за Европейския съюз стойности (10,6%).
Не всички деца (84% ) получават образование и грижи в ранна възраст.
Близо половината 15-годишни български ученици имат слаби резултати по четивна грамотност (41,5%) и математика (42,1%).
Предприети са стъпки за повишаване на приложимостта на професионалното образование и обучение (ПОО) за пазара на труда.
Престижът на преподавателската професия е нисък, а средната възраст на учителите – висока. Това са част от изводите в доклада.
Пълен доклад (PDF, 958 KB)
Снимка: pixabay.com