Електронното изпитване елиминира преписването и най-изненадващо учениците, които вече са го преживели, посочват това като едно от основните му предимства. Те считат, че по този начин се премахва несправедливостта, която понижава мотивацията на старателните, когато техни връстници хитруват по време на тест.
Това е един от изводите в доклада след първото пробно дигитално изпитване със софтуера ChromEx в 4 учебни заведения в страната: ЕГ „Иван Вазов“ в Пловдив и столичните 119., 51. и Втора английска гимназия. Там присъствено в клас бяха проведени дигитални изпитвания по английски, френски, математика в различни паралелки чрез създадения в Швеция софтуер.
Обратната връзка от учениците е по-скоро положителна, обобщава ръководителят на проекта – Станислав Христов от Центъра за творческо обучение. На тийнейджърите им харесва изпитването в нова дигитална среда, което не е само попълване на тъй наречения гугъл формуляр, чрез който са били проверявани знанията им до момента при онлайн обучението от разстояние. Оплакват се обаче от часовника, който отброява оставащите минути – пречи им да се концентрират по време на работа и повишава стреса. Засега обаче той ще остане в горния ляв ъгъл на екрана, казва Станислав Христов.
Учениците са доволни също, че не трябва да пишат на ръка. При пробните изпитвания обаче екипът установил, че това не е най-добрият вариант по математика и физика, когато трябва да се изпишат формули. Затова се обърнал към създателите на софтуера, но се оказало, че те вече са отработили този момент и има нова версия, при която с електронна писалка може да се пише по тъчскрийна, когато това се налага.
Пробите до момента показват висока надеждност срещу преписване – не е установен нито един опит. В началото на теста устройството се „заключва“ и ученикът няма достъп до интернет и други ресурси за справка, освен ако учителят позволи през системата ползване на допълнителни програми. След първите електронни изпитвания учителите настояват да има опция за автоматично проверяване на тестовата част. Първоначално тази възможност бе елиминирана нарочно, за да преценяват повече обстоятелства и да оценяват отговора в контекста на заложените образователни задачи.
Първоначално обаче не всички се ориентират през кой профил да влязат, макар че фокус групата бе от деца с добри дигитални умения. Има случаи и на забравена парола. Създаването на нова отнема няколко минути, а учителят, който играе ролята на квестор, помага при всякакви технически затруднения, каза Станислав Христов.
След първия тест предстои десеторно разширяване на обхвата на училищата, като така дигиталното изпитване ще бъде апробирано сред около 2000 ученици на следващата фаза. Те ще са от основни, средни и професионални училища в 8 града, които прилагат системата 1:1 – всеки ученик с устройство. Форматът все още остава само техническо проиграване, без оценките да са валидни като при редовно контролно. Чак след втората апробация и евентуални подобрения докладът ще бъде внесен в МОН. Оттам след това ще преценят дали дигиталното изпитване да стане официално средство за оценяване, както и дали да се даде възможност на училища да го провеждат по този начин по свое желание.
Източник: www.marica.bg
Снимка: pixabay.com