Европейският комисар по здравеопазването и безопасността на храните Стела Кириакидис заяви, че предаването на вируса от дете на дете в училищата е рядкост и отварянето на училищата не води до значително увеличение на инфекциите. Тя се базира на проучвания в европейски страни, съобщава БТА.
В интервю за италианския вестник „Стампа“ тя казва: „Според данните, с които разполагаме, ако се прилагат добри санитарни мерки, като това между учениците да има разстояние или те да са разделени на групи, малко вероятно е училищата да се окажат по-голям източник на инфекции, отколкото други места. Именно на това се надяваме и ние“.
По думите й първата ваксина срещу вируса може да бъде достъпна в края на тази или началото на следващата година. Тя обаче подчерта, че е “рисковано” да се прогнозира с точност.
Британската агенция по обществено здраве публикува изследване, според което от над 1 милион деца, които през юни са посещавали предучилищна подготовка или начално училище в Англия, едва 70 са били засегнати от коронавирусни епидемични взривове. В случаите, в които деца са се заразявали с вируса, това най-вероятно е ставало у дома, обикновено от родител. При половината от епидемичните взривове няма нито един засегнат ученик, а предаването между ученици е голяма рядкост.
Училища да се затварят само като “последна мярка” срещу COVID-19, настоява СЗО
Отделни групи в класовете; дистанция; пристигане на етапи, а затварянето на училищата да бъде последната и най-крайна мярка. Това са препоръките на Световната здравна организация в момент, в който учениците в Европа и света се завръщат в класната стая.
Кризата с коронавируса доведе до най-големият трус на образователните системи в историята, засягайки 1.6 млрд. ученици и студенти в над 190 държави. СЗО в координация с Италия организира среща на високо ниво с представители на европейските си членки и се очаква в идните седмици да разработи обща рамка за възстановяването на обучението.
Макар че децата може да се заразят и да пренесат COVID-19, те не страдат в голяма степен от вируса – повечето случаи са леки или асимптоматични, припомня СЗО в изявлението си след срещата. Но затварянето на училищата им влияе зле – както на образованието, така и на психическото здраве и социалното развитие. Още по-опасна е ситуацията за децата, които са застрашени от домашно насилие.
Кризата засяга най-тежко най-уязвимите, алармира още организацията. Дигиталната бедност и затрудненията на родителите да помагат в процеса на обучение удрят най-зле по вече живеещите в опасни ситуации деца. Достъпът до образование е още по-труден за децата с хронични здравословни проблеми и увреждания.
Миене на ръце, физическа дистанция, употреба на маски, където е подходящо, и оставане у дома при болест – това са основните мерки, които СЗО препоръчва. Специални политики трябва да се въведат за децата в риск, със специални образователни потребности или с други болести, които ги правят рискови групи за по-тежко прекарване на болестта.
Не може да допуснем децата да станат скрити жертви на пандемията, като им отнемем възможностите, които заслужават, казва Ханс Клюге, директор на СЗО за Европа
“Реалистично е да се подготвяме и планираме онлайн обучение, което да може да допълни обучението в училищата”, смята още СЗО. “Това ще е необходимо по време на временните затваряния. Може да бъде алтернатива за уязвимите деца и учители или по време на епизодична карантина. Освен това може да допълва обучението в училище в обстоятелства, когато децата редуват присъствието си, за да се спазва физическата дистанция в по-малките класни стаи”.
Източник: БТА, DNES.bg, dnevnik.bg