Skip links

Образованието на децата е бъдещето на обществото

Училището е мотор на успешната интеграция, убедена е президентката на Виенския съвет за образование
Сузане Брандщайдл завършва филология и педагогика. В началото на кариерата си преподава немски език и история. През 1994 г. постъпва като ръководител на отдел, а от май 2001 г. е назначена за президент на Виенския съвет по училищно образование. Под нейно пряко ръководство са 670 училища, 220 000 ученици и 23 000 педагози във Виена. Госпожа Брандщайдл е почетен гост на Виенския бал в София, който ще се състои тази вечер в “Кемпински хотел Зографски”.

– Г-жо Брандщайдл, вие сте почетен гост от австрийска страна на Виенския бал в София. Посетила сте и много други Виенски балове в чужбина. Какво е мястото на тази австрийска традиция в рамките на едно културно сътрудничество според вас?

– Действително съм посетила като официален гост Виенски балове в Рим, Брюксел, Канада, Лондон, Барселона, Бостън, както и в София през 2009 г. Сега с удоволствие ще присъствам тук за втори път. Спомените ми от миналата година са чудесни. Останах с впечатление, че Виенският бал в София се е превърнал в истинска институция и на него присъстват представители на политическите, културните среди и бизнеса в страната ви. Това е впечатляващо и е в духа на автентичните балове, които се провеждат при нас във Виена. Трябва да ви кажа, че не навсякъде в чужбина е така. На Виенски балове в Лондон и Бостън например идват основно австрийци, които живеят, или студенти, които учат там. Пътуването до България за мен е донякъде и работно посещение, защото планирам срещи с мои ресорни колеги в София. Очаквам интересни разговори и бъдещо сътрудничество. България е член на Европейския съюз и наш партньор.

– Кои проекти в областта на международното сътрудничество на ръководения от вас Виенски съвет за училищно образование бихте откроили?

– Важна инициатива е проектът “EdGATE” (Education Gate), или “образователна врата”. Сред нашите партньори в него са педагогическите факултети на университетите в Единбург и Краков, Министерството на образованието в Босна и Херцеговина, градските отдели за образование в Загреб, Белград и Киев. Основни пунктове в нашия проект са обмяна на опит на равнище образователни училищни програми, контрол върху качеството на обучение, провеждане на успешна интеграция и т.н.

Друг проект с голямо значение е надрегионалната работна програма между градовете Виена, Братислава, Бърно – така нареченият проект “Centrope”. Същността е работна програма между ученици, учители и образователни експерти с цел да се изгради обща, надрегионална и европейска образователна стратегия.

– Често изразявате мнение в пресата, че “училището е моторът на успешната интеграция”. Кои са вашите приоритети в осъществяването на тази задача?

– Проблемът с успешната интеграция в училище е много сериозен и от решаващо значение за бъдещето на едно дете и неговото място в обществото на по-късен етап. Според най-актуални данни в момента във виенските училища 49,7% от децата са с майчин език, който не е немски. Това в буквален смисъл означава, че всяко второ дете не е от австрийско семейство. Съзнателно не употребявам изрази като “училищни класове от чужденци” и подобни дефиниции, с които обикновено си служат и спекулират популистките партии. Във Виена например това е Партията на свободата, която се опитва да създава напрежение в обществото и политическа враждебност, говорейки за заплахата от чужденците. Това е погрешно. Социалната политика, която Виена провежда, е за достъпно и качествено образование за всички. Децата с различен от немския майчин език не бива да бъдат заклеймявани, а успешно интегрирани. Приоритет за мен в това отношение е новият проект за задължително целодневно училище, което искаме да въведем във Виена. Така учениците, без излишен стрес, ще бъдат улеснявани в по-бързото усвояване на езика, благодарение и на следобедните занимания с педагог. За деца, които проявяват дефицити и не са подготвени за първи клас, въведохме успешно програмата “1+1”, която се изразява в създаването на предучилищни паралелки. В контекста на цялостния модел за интеграция и финансово облекчение за родителите е и безплатната детска градина, която от есента на 2009 г. вече е факт във Виена.

– Разнообразието и възможностите, които училищата във Виена предлагат, са наистина впечатляващи. Бихте ли споделили повече подробности?

– Във виенската училищна система има около 670 училища, от които 245 са частни, а останалите – държавни. Има училища, подпомагани финансово от католически ордени, има училища, в които учебните програми се изучават на два езика в комбинация: немски и английски или немски и френски. Има гимназии, професионални, търговски, хуманитарни училища. Има и система от музикални училища, финансирани от общината във Виена, които предлагат факултативно възможности за изучаване на инструмент.

Особено държа да подчертая програмата, която дава възможност на заболели деца да бъдат обучавани по време на престоя им в болниците. В момента имаме такова сътрудничество с 11 болнични заведения във Виена, едно от които е специализираната болница за раково болни деца. Възможността децата да бъдат обучавани там от една страна ги улеснява да не изостават с учебния материал, но едновременно с това има и силно позитивен психологически ефект, който им помага по-лесно да понасят спецификата на болничната обстановка и душевната травма от болестта.

Източник: В-к Дума


Прочетете също и: