През 2015 година на Националната телефонна линия за деца са приети 108 852 обаждания – най-високият брой, регистрирани досега от началото на линията през 2009 година, съобщават от пресцентъра на Държавната агенция за закрила на детето.
Най-много са подадените сигнали за деца в риск – 649, с 40 процента повече от 2014 година, което показва, че линията е все по-разпознавана като място, на което всеки може да потърси помощ или да подаде информация за дете в трудна ситуация, посочват от ДАЗД.
Сигналите за деца в риск най-често са свързани с различни форми на насилие (физическо, психическо, сексуално) – обикновено в съчетание, както и за пренебрегване на деца, риск от изоставяне, просия. Често един сигнал е свързан с няколко форми на риск – например нисък родителски капацитет, липса на подход към възпитанието и дисциплината на децата и прибягване към насилие, икономически затруднения.
Освен за насилие, консултации са търсени за проблеми във взаимоотношенията – с връстници, с любими хора, с родители и близки. Темите за междуличностните контакти заемат водещо място в обажданията, тъй като на линията звънят най-вече тийнейджъри, се отбелязва в съобщението.
От ДАЗД анализират, че все по-често на телефон 116 111 близки или други пълнолетни сигнализират за нарушени права на деца.
Областите, от които са получени най-много сигнали през 2015 година са София-град, Пловдив, Варна, Бургас, Видин, Враца, Добрич, Сливен, Търговище. Най-малко са от Кърджали, Смолян, Силистра, Кюстендил, Благоевград, Хасково.
За предприемане на мерки към органите по закрила са подадени 236 случая за физическо, 162 – за психическо и 37 – за сексуално насилие. Сигналите за неглижиране са 220, 75 – за отпадане от образователната система, 52 – за изоставяне и 34 – за просия.
Източник: sacp.government.bg