Определяне на ясни изисквания към учителите. Привличане на силни кадри в преподавателската професия. Мотивирането им за по-ефективна работа.
Това са част от политиките и програмите, които засягат ефективността на учителите и по които по искане на правителството са оценени българските учители от Световната банка чрез новия инструмент SABER-УЧИТЕЛИ. Докладът на SABER беше представен на конференцията „Качествено образование за всяко дете в България – ключови държавни политики и училищни практики“, която се проведе на 14 и 15 ноември в София, инофмира Дневник. Документът представя „момента снимка“ на основните политики по отношение на учителите в България и ги сравнява с политиките на най-добрите образователни системи в света. Той ги анализира и предлага възможности за укрепването им.
Привличане на силни кадри към учителската професия
Голям процент от настоящите учители ще се пенсионират през следващото десетилетие. Важно е да се изработи стратегия, насочена към новопостъпващите в професията на първо място чрез въвеждане на по-взискателни изисквания за прием на педагози във висшите училища, се отбелязва в доклада. Нужно е да се осигури конкурентно заплащане на учителите, а ефективността на работата им да е един от критериите за служебно повишение и кариерно израстване, като същевременно се намали тежестта на стажа при изискванията за повишение.
Друга от препоръките за укрепване на политиките по отношение на ефективността на учителите, посочени в доклада (мярка, предвидена и в проектозакона), е въвеждането на програма за наставничество и даване на възможност на обучаващите се учители без придобита педагогическа квалификация да работят в училище, докато още са в процеса на получаване на учителска правоспособност.
Докладът на Световната банка предлага и да бъде премахнато съществуващото изискване кандидатите да имат университетска степен по предмет или дисциплина, по която ще преподават в училище. Например учителска правоспособност да се придобива след преминаване на тест по предмета, за да се провери неговото владеене. Талантливи кандидати от други професии, които нямат дипломи по дадения предмет, да могат да са еднакво квалифицирани да преподават по него и така те също биха имали възможност да навлязат в професията, се посочва в доклада.
За да се привлекат силни кадри към учителската професия е нужно и да се разработи и прилага национална комуникационна стратегия, насочена към повишаване на престижа на професията, се отбелязва в доклада.
Оценка на преподаването и постиженията на учениците
Досега съществуващите системи за оценка на постиженията на учениците са, за да се вземат решения по отношение на образователните политики, но не и на учебния процес. Досега работата на учителите се оценява всяка година, но тази оценка не винаги отразява реалните резултати от тяхната работа. За да се подобри тази система, в доклада се предлага:
- Въвеждане на стандарти за учителите, които да се използват при оценяването им;
- Гарантиране, че системите за атестиране на учителите отразяват качество на преподаване и обвързват оценката на учителя с постиженията на учениците (чрез наблюдения на учителите в клас, провеждане на анкети с ученици и родители и др.);
- Създаване на система за външно оценяване на учителите (предвидена в новия проектозакон).
Мотивиране на учителите за по-високи постижения
В момента учителите са мотивирани да получат годишен бонус към заплатата си, ако имат високи резултати в работата си, но не получават възможност за кариерно развитие. Едно от предложенията в доклада на Световната банка е атестирането на учителите да бъде обвързано с трудовото им възнаграждение и възможностите за кариерно развитие. Друго от предложенията е да им бъде дадена гаранция, че ще получат признание и възнаграждение за инвестираните от тях време и усилия в дейности, свързани с подобряване на педагогическия процес, както и насърчаването на високоефективните учители с по-привлекателни стимули.
Способни училищни директори, които да ръководят учителите
В момента работата на директорите е да наблюдават работата на учителите и да им оказват помощ в практиката, а резултатите от работата им са обвързани с тяхното заплащане. Те не са наставници и ръководители на учителите, а биха могли да се превърнат в по-ефективни лидери, ако бъдат оценени потребностите им – какви са специфичните нужди и проблеми, с които се сблъскват в работата си. Друга от препоръките е да се въведе задължителна програма за наставничество, както и курсове за повишаване на лидерските им умения и непрекъснато професионално развитие (което е предвидено в новия проектозакон).
Значителна тежест в оценяването на директорите трябва да има и мнението на учениците и учителите, се подчертава в доклада.
Поставяне на ясни очаквания за учителите
В това отношение са само ясни очакванията по отношение на знанията, които трябва да придобият учениците и какво трябва да направят учителите за тази цел. А времето за подобряване на учебния процес е ограничено. определяне на непедагогичните задачи, които са свързани с подобряване на учебния процес и превръщането им в официално изискване като част от основната дейност на учителите препоръчва докладът. Следваща препоръка е очакванията да бъдат определяни според процента от работното време на учителите за преподаване и процента от времето им, посветено на други необходими дейности, които ще допринесат за подобряване на учебния процес.
Подготовка на учители чрез обучение и практика
Начинаещите учители в България могат да придобият практически преподавателски умения, но за кратко време и то преди от тях да се очаква да преподават самостоятелно. Препоръката е за по-продължителна практика преди получаване на учителска правоспособност, както и изискване към младите учители да участват във въвеждащи програми, като получават наставническа помощ от опитни колеги.
Свързване на учителите с учениците в нужда
Необходимо е да се разработи система за идентифициране на училищата с трудност, които са свързани с недостиг на преподаватели, както и да се осигурят стимули за учителите, които работят в трудни за попълване училища.
Подкрепа на учителите за подобряване на преподавателската практика
Засега учителите плащат за участието си в някои от дейностите за професионално развитие. Някои от възможните мерки за подобряване на тези възможности включват както запазване на изискванията към учителите в основното и гимназиално образование да участват в дейности за професионално развитие и регламентиране на честотата на това участие (което е предвидено в новия проектозакон), така и съредоточаване върху качеството, а не количеството на дейностите за професионално развитие. Необходимо е да се проследят ефектите от участието на учителите в дейности за професионално развитие, както и да се гарантира, че училищата разполагат с адекватно финансиране за тези дейности.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com/iprole